Elinikäinen ammatillinen kehitys : ennakointitiedon käyttö osaamistarpeen ennakoinnissa ja osaamisen johtamisessa
Österberg, Lena (2025)
Österberg, Lena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089869
Tiivistelmä
Ennakointitiedolla, tulevaisuuskuvilla ja johtamisen visioilla vastataan terveydenhuollon muuttuneisiin olosuhteisiin. Suunnitelmallinen osaamisen kehittäminen tuottaa hoitohenkilökunnalle osaavaa ja monipuolista ammattitaitoa, uramahdollisuuksia ja sitoutuneita ammattilaisia.
Tämän työn tavoitteena oli kuvata ennakointitiedon hyödyntämistä ja osaamisen johtamista terveydenhuollon hoitohenkilöstön osaamistarpeen ennakoinnissa. Aihetta lähestyttiin ennakoinnin, osaamisen ja elinikäisen oppimisen sekä osaamisen johtamisen kautta. Katsauksella haettiin tietoa siitä, mitä tutkimukset kertovat tulevaisuustiedon käytöstä, osaamistarpeiden ennakoinnin suunnitelmallisuudesta ja hoitotyön johtajien vaikutuksesta koulutukseen, osaamiseen ja urakehitykseen. Tutkimus on tehty integratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksia on kerätty kolmesta eri tietokannasta (PubMed, Cinahl, Medic). Yhtään suomalaista tutkimusta ei löytynyt.
Ennakointitiedon pohjalta on luotu erilaisia koulutus- ja uramalleja, mutta vaikka ennakointitietoa on saatavilla, sen käyttö on rajoittunutta. Hoitotyön johtajan rooli on olla koulutuksen ja osaamisen suuntaamisen sekä urapolun luomisen mahdollistaja. Ennakointitietoa ei käytetä riittävästi hoitohenkilöstön osaamistarpeen ennakoinnissa johtuen toisaalta ennakointitiedon hajanaisuudesta ja toisaalta siitä, ettei ennakointia ole sisäistetty osaamisen johtamisen prosesseihin.
Tämän työn tavoitteena oli kuvata ennakointitiedon hyödyntämistä ja osaamisen johtamista terveydenhuollon hoitohenkilöstön osaamistarpeen ennakoinnissa. Aihetta lähestyttiin ennakoinnin, osaamisen ja elinikäisen oppimisen sekä osaamisen johtamisen kautta. Katsauksella haettiin tietoa siitä, mitä tutkimukset kertovat tulevaisuustiedon käytöstä, osaamistarpeiden ennakoinnin suunnitelmallisuudesta ja hoitotyön johtajien vaikutuksesta koulutukseen, osaamiseen ja urakehitykseen. Tutkimus on tehty integratiivisena kirjallisuuskatsauksena ja tutkimuksia on kerätty kolmesta eri tietokannasta (PubMed, Cinahl, Medic). Yhtään suomalaista tutkimusta ei löytynyt.
Ennakointitiedon pohjalta on luotu erilaisia koulutus- ja uramalleja, mutta vaikka ennakointitietoa on saatavilla, sen käyttö on rajoittunutta. Hoitotyön johtajan rooli on olla koulutuksen ja osaamisen suuntaamisen sekä urapolun luomisen mahdollistaja. Ennakointitietoa ei käytetä riittävästi hoitohenkilöstön osaamistarpeen ennakoinnissa johtuen toisaalta ennakointitiedon hajanaisuudesta ja toisaalta siitä, ettei ennakointia ole sisäistetty osaamisen johtamisen prosesseihin.
