Sähköajoneuvojen latausjärjestelmien suunnitteluohje
Miikkulainen, Eetu (2025)
Miikkulainen, Eetu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089866
Tiivistelmä
Sähköajoneuvojen määrä on lisääntynyt viime vuosina jatkuvasti. Siksi myös niiden tarvitseman latausinfrastruktuurin on laajennuttava. Latauspisteitä tulisi sijoittaa niille alueille, joissa sähköautoilijat liikkuvat.
Vaikka latausjärjestelmiä on toteutettu Suomessa jo pitkän aikaa, jokaiselle sähkösuunnittelijalle ei välttämättä ole selvää, mitä niiden suunnittelussa täytyy ottaa huomioon. Latausjärjestelmä saatetaan usein tilata kokonaisuudessaan latausoperaattorilta. Sähkösuunnittelijan on kuitenkin hyvä tuntea latausjärjestelmän toiminta ja osata tarvittaessa suunnitella se. Siksi sähköajoneuvojen latausjärjestelmien suunnitteluohje toteutettiin yhteistyössä opinnäytetyön yhteistyökumppanin, Granlund Oy:n kanssa.
Ohje koostettiin suunnitteluvaiheittain. Suunnittelua ohjaavan ja tietoa tiivistävän pääasiassa tekstimuotoisen suunnitteluohjeen lisäksi laadittiin latausjärjestelmän mitoitus-laskentataulukko, jota voi hyödyntää latauspisteiden tai latausjärjestelmän mitoituksessa.
Työn teoriaosuus koostettiin eri lähteistä. Pääasiassa käytettiin virallisia lähteitä, kuten standardeja ja lakeja. Teoriassa tutustuttiin latausjärjestelmien määritelmiin sekä teknisiin ominaisuuksiin. Lisäksi käsiteltiin latausjärjestelmien suunnittelua ja toteutusta ohjaavia lakeja ja säädöksiä. Lopussa tutustuttiin latausjärjestelmien suunnitteluun liittyvään teoriaan.
Latausjärjestelmien suunnittelussa yksi tärkeimpiä seikkoja on kuormanhallinta. Ilman järkevää kuormanhallintaratkaisua kiinteistön liittymää jouduttaisiin kasvattamaan latausjärjestelmän takia ja runkojohtoja tarvitsisi mitoittaa turhan suuriksi. Se kasvattaisi kustannuksia merkittävästi ilman hyötyä. Muita latausjärjestelmien suunnitteluun liittyviä huomioita olivat latauskeskuksiin liittyvät erityispiirteet, latauslaitteiden sijoittaminen, hallinnoinnin ja laskutuksen toteutus ja kohteeseen sopivan latauspisteiden syöttötavan valinta. Näitä aiheita käsitellään opinnäytetyön tuotoksena laaditussa suunnitteluohjeessa, joka tullaan jakamaan Granlund Oy:n sähkösuunnittelijoiden käyttöön.
Vaikka latausjärjestelmiä on toteutettu Suomessa jo pitkän aikaa, jokaiselle sähkösuunnittelijalle ei välttämättä ole selvää, mitä niiden suunnittelussa täytyy ottaa huomioon. Latausjärjestelmä saatetaan usein tilata kokonaisuudessaan latausoperaattorilta. Sähkösuunnittelijan on kuitenkin hyvä tuntea latausjärjestelmän toiminta ja osata tarvittaessa suunnitella se. Siksi sähköajoneuvojen latausjärjestelmien suunnitteluohje toteutettiin yhteistyössä opinnäytetyön yhteistyökumppanin, Granlund Oy:n kanssa.
Ohje koostettiin suunnitteluvaiheittain. Suunnittelua ohjaavan ja tietoa tiivistävän pääasiassa tekstimuotoisen suunnitteluohjeen lisäksi laadittiin latausjärjestelmän mitoitus-laskentataulukko, jota voi hyödyntää latauspisteiden tai latausjärjestelmän mitoituksessa.
Työn teoriaosuus koostettiin eri lähteistä. Pääasiassa käytettiin virallisia lähteitä, kuten standardeja ja lakeja. Teoriassa tutustuttiin latausjärjestelmien määritelmiin sekä teknisiin ominaisuuksiin. Lisäksi käsiteltiin latausjärjestelmien suunnittelua ja toteutusta ohjaavia lakeja ja säädöksiä. Lopussa tutustuttiin latausjärjestelmien suunnitteluun liittyvään teoriaan.
Latausjärjestelmien suunnittelussa yksi tärkeimpiä seikkoja on kuormanhallinta. Ilman järkevää kuormanhallintaratkaisua kiinteistön liittymää jouduttaisiin kasvattamaan latausjärjestelmän takia ja runkojohtoja tarvitsisi mitoittaa turhan suuriksi. Se kasvattaisi kustannuksia merkittävästi ilman hyötyä. Muita latausjärjestelmien suunnitteluun liittyviä huomioita olivat latauskeskuksiin liittyvät erityispiirteet, latauslaitteiden sijoittaminen, hallinnoinnin ja laskutuksen toteutus ja kohteeseen sopivan latauspisteiden syöttötavan valinta. Näitä aiheita käsitellään opinnäytetyön tuotoksena laaditussa suunnitteluohjeessa, joka tullaan jakamaan Granlund Oy:n sähkösuunnittelijoiden käyttöön.