Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Intuboidun potilaan suunhoito : opetusmateriaali sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille.

Närhi, Roope (2025)

Avaa tiedosto
Narhi_Roope.pdf (2.053Mt)
Lataukset: 


Närhi, Roope
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089877
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö toteutettiin produktiivisena opinnäytetyönä. Työn tarkoituksena oli tuottaa kuvallinen sähköinen opetusmateriaali intuboidun potilaan suunhoidosta Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulun (Xamk) Mikkelin kampuksen sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoille akuutti- ja tehohoitotyön opintojaksolle. Opetusmateriaali keskittyy suun kautta intuboituun potilaaseen ja puoliavoimella imutekniikalla toteutettavaan suunhoitoon. Materiaali tuotettiin PowerPoint-esityksenä tukemaan visuaalista ja rakenteellista oppimista.

Opinnäytetyö toteutettiin keväällä 2025 Xamkin toimeksiannosta. Työn tietoperusta pohjautui ajankohtaiseen kirjallisuuteen sekä sosiaali- ja terveysalan tieteellisiin julkaisuihin.

Työssä oli neljä vaihetta, jotka olivat ideointi-, suunnittelu-, toteutus- ja arviointivaihe. Ideointivaiheessa tarkennettiin aiheen rajaus, tavoite ja kohderyhmä yhteistyössä toimeksiantajan kanssa. Suunnitteluvaiheessa laadittiin etenemissuunnitelma, hahmoteltiin materiaalin rakenne ja koottiin tietoperusta. Toteutusvaiheessa opetusmateriaali tuotettiin PowerPoint-muotoon ja sen visuaalisuutta kehitettiin oppimista tukevaksi. Valmis materiaali testattiin loppuvaiheen sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajaopiskelijoilla Kotkan, Kouvolan,
Mikkelin ja Savonlinnan kampuksilla. Palautetta kerättiin anonyymilla Webropol-kyselyllä.

Opetusmateriaalista saatu palaute oli pääosin positiivista. Opiskelijat kokivat materiaalin selkeäksi ja havainnollistavaksi, ja sen koettiin tukevan oppimista. Opiskelijat oppivat aiheesta uutta tietoa, mikä vahvisti käsitystä materiaalin käyttökelpoisuudesta. Opetusmateriaali sai myös rakentavaa palautetta. Opiskelijat ehdottivat materiaalin toteuttamista videomuodossa, ja osa koki tekstin määrän runsaaksi. Jatkokehitysideana tuotetusta opetusmateriaalista voisi tulevaisuudessa kehittää opetusvideon, joka huomioisi visuaalis-auditiivisten oppimismenetelmien kautta oppivat opiskelijat.
 
This thesis was carried out as a productive project. The purpose was to produce a visual, digital learning material about oral care for intubated patients, targeted at nursing and public health nursing students at the Mikkeli campus of South-Eastern Finland University of Applied Sciences (Xamk) as part of the acute and intensive care course. The material focuses on patients intubated orally and oral care performed using the semi-open suction technique. The
material was created as a PowerPoint presentation to support visual and structural learning.

The thesis was implemented in spring 2025 as a commission from Xamk. The theoretical background was based on current literature and scientific publications in the field of health and social care.

The process proceeded in four phases: ideation, planning, implementation, and evaluation. During the ideation phase, the scope, goals, and target audience were defined in collaboration with the commissioner. In the planning phase, a timeline was created, the material structure was outlined, and the theoretical background was gathered. In the implementation phase, the learning material was created in PowerPoint format, and its visual elements were developed to support learning. The finished material was tested with final-year nursing and public health nursing students at Xamk’s Kotka, Kouvola, Mikkeli and Savonlinna campuses. Feedback was collected via an anonymous Webropol survey.

The feedback received on the educational material was mainly positive. Students found the material clear and illustrative and supportive of learning. The students gained new knowledge on the subject, which reinforced the material’s suitability for educational purposes. The constructive feedback from the students suggested developing the material into a video format, and some commented on the abundance of text. As a future development idea, the produced educational material could be turned into an instructional video, which would also support students who learn best through visual-auditory methods.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste