Itsensä johtaminen ja työajan hallinta työhyvinvoinnin tukena: palveluvastaavien kokemuksia itsensä johtamisesta ja työajan hallinnasta
Enoranta, Janica (2025)
Enoranta, Janica
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089838
Tiivistelmä
Työhyvinvoinnilla on merkittävä rooli työssä jaksamisessa ja yleisesti työelämässä. Tämän päivän esihenkilöt ovat monessa mukana ja sen myötä työn kuormitustekijät voivat kohota hallitsemattomiksi. Työajan hallinta tukee työhyvinvointia ja lisää työn tekemisen tehokkuutta niin esihenkilöillä kuin työntekijöilläkin Tämän tutkimustyön tarkoituksena on tuoda tietoa terveys- ja sosiaalipalvelualan palveluvastaaville työajan hallinnan merkityksestä työhyvinvoinnin ylläpitämiseen.
Yhteistyötahoina toimivat erään julkisia palveluja tuottavan organisaation kaksi eri toimipistettä. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat palveluvastaavat eri toiminta-alueilta. Tavoitteena oli selvittää haastattelemalla palveluvastaavien kokemuksia työajan hallinnasta ja itsensä johtamisesta sekä niiden vaikutuksista työhyvinvointiin. Tutkimustyö on toteutettu laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Sisällön analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti ja aineistosta muodostui vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tämän tutkimustyön sisällön analyysin perusteella palveluvastaavien työtä kuormittivat eniten hallitsemattomat keskeytykset. Työhyvinvointia tukivat itsensä johtaminen ja työn hallittavuus. Tulosten mukaan työmäärä vaikuttaa suoraan omaan jaksamiseen niin työssä kuin työn ulkopuolellakin. On tärkeää asettaa selkeät raamit työlle, että sen sisältämät tehtävät pysyvät hallinnassa. Itsensä johtaminen on sitä, että ymmärtää oman osaamisensa rajat, saa haastaa itseään, mutta pystyy myös olemaan itselleen lempeä. Tutkimustuloksia voi käyttää esihenkilöiden työkokonaisuuksien suunnittelemisessa sekä mahdollisten kuormitustekijöiden kartoittamisessa. Tutkimustulokset voivat myös auttaa palveluvastaavia hahmottamaan omaa työajan hallintaa laajemmin ja vaikuttamaan siten omaan työhyvinvointiin.
Yhteistyötahoina toimivat erään julkisia palveluja tuottavan organisaation kaksi eri toimipistettä. Kohderyhmänä tutkimuksessa olivat palveluvastaavat eri toiminta-alueilta. Tavoitteena oli selvittää haastattelemalla palveluvastaavien kokemuksia työajan hallinnasta ja itsensä johtamisesta sekä niiden vaikutuksista työhyvinvointiin. Tutkimustyö on toteutettu laadullisen tutkimusmenetelmän avulla. Sisällön analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti ja aineistosta muodostui vastaukset tutkimuskysymyksiin.
Tämän tutkimustyön sisällön analyysin perusteella palveluvastaavien työtä kuormittivat eniten hallitsemattomat keskeytykset. Työhyvinvointia tukivat itsensä johtaminen ja työn hallittavuus. Tulosten mukaan työmäärä vaikuttaa suoraan omaan jaksamiseen niin työssä kuin työn ulkopuolellakin. On tärkeää asettaa selkeät raamit työlle, että sen sisältämät tehtävät pysyvät hallinnassa. Itsensä johtaminen on sitä, että ymmärtää oman osaamisensa rajat, saa haastaa itseään, mutta pystyy myös olemaan itselleen lempeä. Tutkimustuloksia voi käyttää esihenkilöiden työkokonaisuuksien suunnittelemisessa sekä mahdollisten kuormitustekijöiden kartoittamisessa. Tutkimustulokset voivat myös auttaa palveluvastaavia hahmottamaan omaa työajan hallintaa laajemmin ja vaikuttamaan siten omaan työhyvinvointiin.