Somemarkkinoinnin tutkiminen ja suunnittelu yritykselle Fysio-Keskus
Lunki, Eetu (2025)
Lunki, Eetu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089895
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089895
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia yrityksen Fysio-Keskus sosiaalisen median markkinointia. Tutkimuksen tuloksia hyödynnettiin yrityksen sosiaalisen median markkinointia kehittävässä suunnitelmassa. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi kokkolalainen pienyritys nimeltä Fysio-Keskus, jonka palveluihin kuuluu fysikaalinen hoito eli fysioterapia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisen markkinointiviestinnän pääluvusta. Lisäksi käsittelin siihen kuuluvia digitaalista markkinointia, sosiaalisen median markkinointia sekä ennalta valittuja sosiaalisen median kanavia. Lähdekirjallisuutena käytin pääosin näistä aiheista kirjoitettua kirjallisuutta. Työn tutkimusta käsittelevässä osiossa käsiteltiin tutkimuksen toteutusta sekä tutkimuksen tuloksia. Johtopäätöksiä ja kehittämisideoita käsittelevässä osiossa käsiteltiin kyselystä muodostuneita johtopäätöksiä sekä kyselyn että toimeksiantajayrityksen kehittämisideoita. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyn avulla. Tutkimuksellinen osuus koostui kvantitatiivisesta eli määrällisestä tutkimuksesta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa yrityksen asiakkaista sekä seuraajista. Työn kannalta tärkeimpiä tietoja oli, mitä sosiaalisen median kanavia käytetään, minkä kanavien kautta tavoitetaan parhaiten sekä minkälaista sisältöä halutaan nähdä. Tulosten pohjalta yrityksen kehittämisideoiksi syntyi vuosikellosuunnitelma sekä sisällönluontisuunnitelma.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys muodostui digitaalisen markkinointiviestinnän pääluvusta. Lisäksi käsittelin siihen kuuluvia digitaalista markkinointia, sosiaalisen median markkinointia sekä ennalta valittuja sosiaalisen median kanavia. Lähdekirjallisuutena käytin pääosin näistä aiheista kirjoitettua kirjallisuutta. Työn tutkimusta käsittelevässä osiossa käsiteltiin tutkimuksen toteutusta sekä tutkimuksen tuloksia. Johtopäätöksiä ja kehittämisideoita käsittelevässä osiossa käsiteltiin kyselystä muodostuneita johtopäätöksiä sekä kyselyn että toimeksiantajayrityksen kehittämisideoita. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselyn avulla. Tutkimuksellinen osuus koostui kvantitatiivisesta eli määrällisestä tutkimuksesta.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tietoa yrityksen asiakkaista sekä seuraajista. Työn kannalta tärkeimpiä tietoja oli, mitä sosiaalisen median kanavia käytetään, minkä kanavien kautta tavoitetaan parhaiten sekä minkälaista sisältöä halutaan nähdä. Tulosten pohjalta yrityksen kehittämisideoiksi syntyi vuosikellosuunnitelma sekä sisällönluontisuunnitelma.