Tekoälyn ja uusien teknologioiden hyödyntäminen hinaus- ja tiepalvelualan yrityksen ajojärjestelijän työtehtävissä
Ruusunen, Henry (2025)
Ruusunen, Henry
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089879
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089879
Tiivistelmä
Tekoäly on nykyisin lähes kaikkien ihmisten tuntema käsite. Viimeistään marraskuussa 2022 tekoäly nousi lähes jokaisen suomalaisen tietoisuuteen, sillä tuolloin julkaistiin generatiivista tekoälyä hyödyntävä ohjelmisto, ChatGPT. Yritykset eri aloilla ovat alkaneet hyödyntämään tekoälyä tietyissä työtehtävissä ja osa työtehtävistä on korvattu kokonaan tekoälyllä. Ennustetaan, että tulevaisuudessa tekoäly pystyy hoitamaan yhä useamman työtehtävän ihmisen puolesta.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää missä ajojärjestelijän työtehtävissä tekoälyä voidaan hyödyntää ja miten. Aluksi käytiin läpi, millaisia työtehtäviä ajojärjestelijälle kuuluu ja sen jälkeen, missä näistä työtehtävistä tekoälyä olisi mahdollista ja järkevää käyttää. Tutkimuksen tarkoituksena oli etsiä sellaisia tekoälyratkaisuja, joita yritys voisi hyödyntää sujuvoittaakseen ajojärjestelijän työtä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja toimeksiantajayrityksenä toimi Hinausautokeskus Oy, joka on maanlaajuisesti toimiva hinaus- ja tiepalvelualan perheyritys. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta toimeksiantajayrityksen ajojärjestelijöille ja esihenkilöille taustatietojen kartoittamiseksi sekä internet- ja kirjallisuuslähteitä tutkimusongelman ratkaisemiseksi.
Työn tulokseksi saatiin lista tärkeimmistä ajojärjestelijän työtehtävistä ja analyysi siitä, mihin niistä voi ja kannattaa tällä hetkellä hyödyntää tekoälyä ja muita uusia teknologioita. Kyselytutkimuksen pohjalta esiin nousi viisi ajojärjestelijän työtehtävää, joissa huomattiin olevan erityisen suuri tarve tekoälyn ja uusien teknologioiden hyödyntämiselle. Nämä tehtävät olivat tilauskäsittely, tilausten osoittaminen kuljettajille, tarjouslaskenta, sijainnin selvittäminen sekä kysynnän ennustaminen.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tekoälyn ja uusien teknologioiden hyödyntämiselle olisi toimeksiantajayrityksessä halua ja tarvetta ajojärjestelijän työssä. Tämä huomattiin myös tehdyn kyselytutkimuksen tuloksissa. Johtopäätöksenä voitiin myös todeta, että kerätyn tiedon perusteella ajojärjestelijän työtehtävien helpottaminen nykyteknologian avulla on mahdollista. Tutkimuksessa kuitenkin todettiin myös, että tekoäly ja uudet teknologiat eivät ainakaan tällä hetkellä voi korvata ajojärjestelijää, vaan niitä voidaan käyttää nimenomaan avustavissa työtehtävissä työn eri osa-alueilla.
Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää missä ajojärjestelijän työtehtävissä tekoälyä voidaan hyödyntää ja miten. Aluksi käytiin läpi, millaisia työtehtäviä ajojärjestelijälle kuuluu ja sen jälkeen, missä näistä työtehtävistä tekoälyä olisi mahdollista ja järkevää käyttää. Tutkimuksen tarkoituksena oli etsiä sellaisia tekoälyratkaisuja, joita yritys voisi hyödyntää sujuvoittaakseen ajojärjestelijän työtä.
Tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja toimeksiantajayrityksenä toimi Hinausautokeskus Oy, joka on maanlaajuisesti toimiva hinaus- ja tiepalvelualan perheyritys. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta toimeksiantajayrityksen ajojärjestelijöille ja esihenkilöille taustatietojen kartoittamiseksi sekä internet- ja kirjallisuuslähteitä tutkimusongelman ratkaisemiseksi.
Työn tulokseksi saatiin lista tärkeimmistä ajojärjestelijän työtehtävistä ja analyysi siitä, mihin niistä voi ja kannattaa tällä hetkellä hyödyntää tekoälyä ja muita uusia teknologioita. Kyselytutkimuksen pohjalta esiin nousi viisi ajojärjestelijän työtehtävää, joissa huomattiin olevan erityisen suuri tarve tekoälyn ja uusien teknologioiden hyödyntämiselle. Nämä tehtävät olivat tilauskäsittely, tilausten osoittaminen kuljettajille, tarjouslaskenta, sijainnin selvittäminen sekä kysynnän ennustaminen.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että tekoälyn ja uusien teknologioiden hyödyntämiselle olisi toimeksiantajayrityksessä halua ja tarvetta ajojärjestelijän työssä. Tämä huomattiin myös tehdyn kyselytutkimuksen tuloksissa. Johtopäätöksenä voitiin myös todeta, että kerätyn tiedon perusteella ajojärjestelijän työtehtävien helpottaminen nykyteknologian avulla on mahdollista. Tutkimuksessa kuitenkin todettiin myös, että tekoäly ja uudet teknologiat eivät ainakaan tällä hetkellä voi korvata ajojärjestelijää, vaan niitä voidaan käyttää nimenomaan avustavissa työtehtävissä työn eri osa-alueilla.