• Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Turun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Creating augmented reality

Kuusisto, Raine (2015)

 
Tweet Tiedostoon pääsyä rajoitettu
 
Tiedostoon pääsyä rajoitettu
Avaa tiedosto
CreatingAugmentedReality2.pdf (3.437Mt)
Lataukset: 


Kuusisto, Raine
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313740
Tiivistelmä
Nykyään lisättyä todellisuutta käytetään monessa eri yhteydessä. Idea elektronisesta näytöstä ja virtuaalilaseista, jotka toisivat datan ihmisten tietoisuuteen, tuli vuonna 1901. AR:n (engl. augmented reality) vallankumous alkoi 1990. Se on yhdistelmä todellista maailmaa ja virtuaalitodellisuutta. Laajennettua todellisuutta tarkastellaan sen alkuajasta lähtien. Vuonna 1999 AR sai uutta näkyvyytä, kun Hirokazu Kato julkaisi ARToolKitin avoimen lähdekoodin kaikkien saataville. Tämän jälkeen AR on levinnyt kaikkialle, mukaan lukien älypuhelimien sovelluksiin.

ARToolKit on ohjelmistokirjasto, jota käytetään lisätyn todellisuuden tekemiseen ja kohtauksien luomiseen AR:n maailmaan. Ohjelma käyttää merkkipohjaista tunnistusta. Kameran tunnistaessaan merkkejä, 3D-objekteja ilmestyy niiden päälle. ARToolKit käyttää tunnistamiseen mustia neliskulmaisia merkkejä. Näitä merkkejä käytettäessä saadaan tarkempia merkkitunnistustuloksia. ARToolkitin ohjelmakoodia käytetään myös kameran kalibrointiin, jotta saataisiin tarkempia merkkien seurantatuloksia.

ARToolKit välittää reaaliaikaista videokuvaa seuraamalla ympäristöä liittäen siihen virtuaalisia 3D-objekteja. Laitteet, joita käytetään testaamiseen ovat kannettava Lenovo Z500 tietokone ja OKER 335 HD-nettikamera. Microsoftin Visual Studio 2010:tä käytetään ARToolKitin ohjelmakoodin rakentamiseen. Koodin rakentamisen jälkeen, se testattiin 3:ssa eri vaiheessa.

AR-kohtauksien rakentamiseen käytettiin eri 3D-mallinnusohjelmia. Tarkoituksena on näyttää kuinka ARToolKitin merkkien tunnistus toteutetaan. Samalla ohjeistetaan kuinka ARToolKit-ohjelmakoodi rakennetaan ja miten saadaan tuotettua toimivia AR-kohtauksia, jotka sisältävät animoituja 3D-hahmoja. Lopputestauksessa voidaan nähdä, että kameran ja merkkien välinen yhteys toimii. ARToolKittiä testattaessa, tuloksena saatiin animoituja 3D-virtuaalihahmoja, jotka liikkuivat merkkien päällä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus