Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Trukkikaluston sähköistämisen ekologiset ja ekonomiset hyödyt

Vilhola, Jethro (2025)

 
Avaa tiedosto
Vilhola_Jethro.pdf (1.842Mt)
Lataukset: 


Vilhola, Jethro
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505069271
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Stora Enso Oyj:n kuluttajakartonkia valmistavalle Imatran Tehtaille. Nykypäivänä teollisuudessa kiinnitetään huomiota kestävään kehitykseen ja vastuullisuuteen, mikä näkyy myös yritysten päivittäisissä prosesseissa. Tällaisia prosesseja ovat esimerkiksi erilaiset logistiset tavaroiden siirtelyyn liittyvät toiminnot, joissa käytetään erilaisia apuvälineitä. Yrityksessä haluttiin selvittää, onko nykypäivänä mahdollista sähköistää raskaita kuormia käsitteleviä ja ympäri vuorokauden toimivia trukkeja. Opinnäytetyön tehtävänä oli selvittää tuotevarastojen polttomoottoritrukkikaluston sähköistämisen tuomia mahdollisuuksia tutkimalla erilaisia nykypäivän akkuteknologioita. Tavoitteena oli luoda selvitys trukkikaluston sähköistäminen mahdollisuudesta sekä tuoda esille minkälaiset kustannus- ja päästöhyötyjä sähköisillä trukeilla voidaan saada.

Tutkimus toteutettiin tapauskohtaisena tutkimuksena hyödyntäen kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia tutkimusmenetelmiä. Aineistoa kerättiin haastatteluiden ja kyselyn avulla. Haastateltavana oli toimeksiantajayrityksen logistiikan toimihenkilöitä ja kysely kohdistettiin tuotevarastojen työntekijöille. Haastattelut pidettiin puolistrukturoituneina teemahaastatteluina. Teoria koostui kirjallisuudesta, artikkeleista, lainsäädännöstä ja tieteellisistä julkaisuista. Teoriaa käytettiin tukemaan johtopäätöksiä.

Tutkimuksen tuloksena trukeille määritettiin käyttökustannusrakenne ja selvitys siitä, kuinka suuri osa trukeista voidaan sähköistää kannattavasti. Tutkimuksessa selvitettiin taloudellisen näkökulman lisäksi trukkien sähköistämisen vaikutuksia päästöihin. Haastattelujen perusteella syntyi mielikuva siitä, että sähköistäminen ei ole mahdollista nykyisillä vaihtoehdoilla. Toimeksiantajayrityksessä oli aiemmin kokeiltu lyijyakullisia trukkeja, mutta lyijyakullisten trukkien vaatiman akun latauksen takia kokeilua ei jatkettu. Johtopäätöksenä voidaan perustellusti väittää, että trukkikalusto on mahdollista sähköistää lyijyakullisilla koneilla vara-akkuja hyödyntäen. Sähköistäminen olisi myös kustannusmielessä järkevää varsinkin sellaiselle kalustolle, jolla ajetaan tuhansia tunteja vuodessa. Muutos toisi merkittäviä käyttökustannussäästöjä yritykselle ja olisi askel kohti vihreämpää logistiikkaa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste