Vaatimusmäärittely ja prototyyppi 10–11-vuotiaiden lääkekasvatuksen oppimispelille
Kankainen, Henna (2025)
Kankainen, Henna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910221
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910221
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia vaatimusmäärittely 10–11-vuotiaiden lääkekasvatuksen oppimispelille ja kehittää sen pohjalta interaktiivinen prototyyppi. Tarkoituksena oli selvittää oppimispelin keskeiset pedagogiset ja tekniset vaatimukset, kuinka tarjota vuorovaikutteinen tapa oppia sekä miten oppimispeli voi tukea oppimisen seurantaa ja opetusta. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä design thinking -menetelmää hyödyntäen. Aineisto kerättiin puolistrukturoiduilla ryhmähaastatteluilla opettajilta ja IT-alan asiantuntijoilta. Prototyyppi luotiin Figma-työkalulla ja testattiin samoilla asiantuntijoilla.
Oppimispelin pedagogisia vaatimuksia ovat lääkkeiden käytön yhdistäminen lasten arkeen turvallisesti ja vierautta vähentäen sekä ymmärryksen tukeminen lääkkeiden oikeasta, turvallisesta ja vastuullisesta käytöstä. Sisällön tulee liittyä ympäristöopin opetukseen, olla selkeää arkikieltä ja sisältyä tarinaan, joka on mukaansatempaava, riittävän syvällinen ja realistinen, mutta ei liian leikkimielinen. Hahmojen samaistuttavuus on mietittävä tarkoituksenmukaisesti. Pelissä tulee olla toiminnallisia ja tiedollisia haasteita, jotka vaikeutuvat asteittain ja tukevat pelin opetuksen ymmärtämistä. Pelaaja saa välitöntä palautetta ja säännöllistä palkitsemista. Teknisinä vaatimuksina ovat, että pelin tulee toimia eri laitteilla koulussa ja kotona, pelin jatkaminen saavutetusta kohdasta, helppokäyttöisyys tutuilla elementeillä sekä haasteiden vaikeustason testaus kohderyhmällä. Käyttöliittymän on oltava yksinkertainen, selkeä ja visuaalinen, hyödynnettävä pehmeitä muotoja, pirteää ja iloista visuaalisuutta sekä äänimaailmaa, jotta se on lähestyttävämpi ja viihdyttävämpi.
Oppimispelin tulee tarjota vuorovaikutteinen tapa oppia, jossa pelaaja voi osallistua pelimaailmaan eri tavoin. Vuorovaikutusta lisäävät pelihahmot, monipuoliset haasteet, palaute ja palkinnot sekä kilpailulliset ja yhteistyöelementit.
Pelioppimisanalytiikan avulla voidaan seurata oppimista ja tukea opetusta. Pelaajan tietoja voidaan analysoida ilman tallennusta tai verkkoon siirtoa. Niistä voidaan koota loppuraportti pelin päätteeksi.
Lääkekasvatuksen oppimispeli voi tukea koulujen opetusta, kun kehittämisessä huomioidaan pedagogiset ja tekniset vaatimukset, vuorovaikutteisuus sekä analytiikan hyödyntäminen. Opetuksellisten tavoitteiden ja pelielementtien tasapaino tekee pelistä sekä opettavan että mielekkään lapsille.
Oppimispelin pedagogisia vaatimuksia ovat lääkkeiden käytön yhdistäminen lasten arkeen turvallisesti ja vierautta vähentäen sekä ymmärryksen tukeminen lääkkeiden oikeasta, turvallisesta ja vastuullisesta käytöstä. Sisällön tulee liittyä ympäristöopin opetukseen, olla selkeää arkikieltä ja sisältyä tarinaan, joka on mukaansatempaava, riittävän syvällinen ja realistinen, mutta ei liian leikkimielinen. Hahmojen samaistuttavuus on mietittävä tarkoituksenmukaisesti. Pelissä tulee olla toiminnallisia ja tiedollisia haasteita, jotka vaikeutuvat asteittain ja tukevat pelin opetuksen ymmärtämistä. Pelaaja saa välitöntä palautetta ja säännöllistä palkitsemista. Teknisinä vaatimuksina ovat, että pelin tulee toimia eri laitteilla koulussa ja kotona, pelin jatkaminen saavutetusta kohdasta, helppokäyttöisyys tutuilla elementeillä sekä haasteiden vaikeustason testaus kohderyhmällä. Käyttöliittymän on oltava yksinkertainen, selkeä ja visuaalinen, hyödynnettävä pehmeitä muotoja, pirteää ja iloista visuaalisuutta sekä äänimaailmaa, jotta se on lähestyttävämpi ja viihdyttävämpi.
Oppimispelin tulee tarjota vuorovaikutteinen tapa oppia, jossa pelaaja voi osallistua pelimaailmaan eri tavoin. Vuorovaikutusta lisäävät pelihahmot, monipuoliset haasteet, palaute ja palkinnot sekä kilpailulliset ja yhteistyöelementit.
Pelioppimisanalytiikan avulla voidaan seurata oppimista ja tukea opetusta. Pelaajan tietoja voidaan analysoida ilman tallennusta tai verkkoon siirtoa. Niistä voidaan koota loppuraportti pelin päätteeksi.
Lääkekasvatuksen oppimispeli voi tukea koulujen opetusta, kun kehittämisessä huomioidaan pedagogiset ja tekniset vaatimukset, vuorovaikutteisuus sekä analytiikan hyödyntäminen. Opetuksellisten tavoitteiden ja pelielementtien tasapaino tekee pelistä sekä opettavan että mielekkään lapsille.