Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kiertotalouden palvelupolku: Muokattava palvelumuotoilun työkalu yrityksille ja organisaatioille

Janatuinen, Iina (2025)

 
Avaa tiedosto
Janatuinen_Iina.pdf (607.0Kt)
Lataukset: 


Janatuinen, Iina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910203
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena on kehittää muokattava kiertotalouden palvelupolku yritysten ja organisaatioiden käyttöön. Työ vastaa ajankohtaiseen haasteeseen, jossa kiertotalouden periaatteiden integroiminen osaksi palveluprosesseja ja asiakaspolkuja on vielä puutteellista, vaikka kuluttajien kiinnostus vastuullisiin valintoihin kasvaa. Kiertotalouden taustalla on tarve vähentää luonnonvarojen ylikulutusta ja jätteen syntymistä, ja sen liiketoimintamallit tarjoavat yrityksille mahdollisuuksia taloudellisesti kannattavaan ja kestävään toimintaan.

Opinnäytetyössä keskeisenä tietoperustana hyödynnetään kiertotalouden liiketoimintamalleja, palvelumuotoilun ja palvelupolun teoriaa sekä asiakaspolun ymmärrystä. Työssä tarkastellaan erityisesti sitä, miten palvelupolkua voidaan käyttää työkaluna kestävien ratkaisujen tukemiseen yritysten ja kuluttajien vuorovaikutuksessa.

Työn toteutus perustuu toiminnalliseen lähestymistapaan ja sisältää määrällisen kyselytutkimuksen, joka kohdistetaan käyttötavaroita hankkiviin kuluttajiin. Kysely selvittää kuluttajien näkemyksiä vastuullisuudesta ja kiertotalouden vaihtoehdoista asiakaspolun eri vaiheissa, ja sen perusteella rakennetaan opinnäytetyön tuotoksena syntyvä kiertotalouden palvelupolku.

Opinnäytetyön tuloksena syntynyt visuaalinen ja sanallinen muokattava kiertotalouden palvelupolku on yritysten hyödynnettävissä niiden arvioidessa ja kehittäessä omia palveluprosessejaan kiertotalouden näkökulmasta. Palvelupolku jakautuu kuuteen vaiheeseen ja sisältää asiakasnäkökulman, yrityksen nykytilan arvioinnin, kehitystoimenpiteitä sekä konkreettisia esimerkkejä viidestä kiertotalouden liiketoimintamallista. Lisäksi polun tueksi laadittu käyttöohje helpottaa työkalun käyttöönottoa.

Päätelmänä voidaan todeta kiertotalouden palvelupolulle olevan selkeä tarve yritysten kestävän liiketoiminnan kehittämisessä. Työkalun muokattavuus mahdollistaa sen soveltamisen eri toimialoilla. Tulevaisuudessa palvelupolkua voidaan kehittää edelleen toimialakohtaisilla esimerkeillä ja digitaalisilla työkaluilla.

Opinnäytetyö toteutettiin ilman toimeksiantajaa keväällä 2025.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste