Romani potilaana
Kujala, Sanni-Marleena (2025)
Kujala, Sanni-Marleena
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089999
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202505089999
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa PowerPoint-muotoinen opetusmateriaali hoitoalan opettajille romanipotilaan kohtaamista käsittelevien opetustilanteiden tueksi. Työn toimeksiantajana toimi Hämeen ammattikorkeakoulu. Tarve opetusmateriaalille nousi esiin, koska romaniväestö kohtaa edelleen haasteita suomalaisessa terveydenhuollossa ja kulttuurisesti sensitiivinen hoitotyö edellyttää syvempää ymmärrystä romanien arvoista, tavoista ja erityistarpeista.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä hoitoalan opiskelijoiden kulttuuritietoisuutta ja edistää yhdenvertaisuutta potilastyössä. Taustateoriassa käsitellään romanien asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa, romanikulttuurin erityispiirteitä sekä terveydenhuollon kohtaamisen haasteita romanipotilaiden näkökulmasta. Työssä tarkastellaan muun muassa perheen ja yhteisön roolia, puhtaussääntöjä, terveyspalveluihin liittyviä pelkoja sekä saattohoidon ja kuoleman kulttuurista merkitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, ja lopputuotoksena syntyi visuaalisesti selkeä ja käytännönläheinen PowerPoint-esitys. Materiaali tarjoaa hoitoalan opettajille välineen, jonka avulla sairaanhoitajaopiskelijat voivat kehittää valmiuksiaan kohdata romanipotilaita kunnioittavasti ja ammattitaitoisesti erilaisissa hoitotilanteissa.
Tuloksena syntynyt tuotos tukee kulttuurisensitiivistä opetusta ja voidaan ottaa käyttöön osana asiakaslähtöisyyttä ja yhdenvertaisuutta käsitteleviä koulutussisältöjä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että romanipotilaiden kohtaamiseen liittyy erityispiirteitä, jotka ovat tärkeää huomioida, jotta voidaan edistää luottamusta ja parantaa hoitosuhteen laatua. Materiaali on helposti muokattavissa, ja sitä voidaan kehittää edelleen esimerkiksi lisäämällä interaktiivisia tehtäviä ja muita vähemmistöryhmiä koskevaa sisältöä. Työ vahvistaa kulttuurisen osaamisen merkitystä hoitotyössä ja toimii konkreettisena työkaluna opetuksen tueksi.
Opinnäytetyön tarkoituksena on lisätä hoitoalan opiskelijoiden kulttuuritietoisuutta ja edistää yhdenvertaisuutta potilastyössä. Taustateoriassa käsitellään romanien asemaa suomalaisessa yhteiskunnassa, romanikulttuurin erityispiirteitä sekä terveydenhuollon kohtaamisen haasteita romanipotilaiden näkökulmasta. Työssä tarkastellaan muun muassa perheen ja yhteisön roolia, puhtaussääntöjä, terveyspalveluihin liittyviä pelkoja sekä saattohoidon ja kuoleman kulttuurista merkitystä.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä, ja lopputuotoksena syntyi visuaalisesti selkeä ja käytännönläheinen PowerPoint-esitys. Materiaali tarjoaa hoitoalan opettajille välineen, jonka avulla sairaanhoitajaopiskelijat voivat kehittää valmiuksiaan kohdata romanipotilaita kunnioittavasti ja ammattitaitoisesti erilaisissa hoitotilanteissa.
Tuloksena syntynyt tuotos tukee kulttuurisensitiivistä opetusta ja voidaan ottaa käyttöön osana asiakaslähtöisyyttä ja yhdenvertaisuutta käsitteleviä koulutussisältöjä. Johtopäätöksenä voidaan todeta, että romanipotilaiden kohtaamiseen liittyy erityispiirteitä, jotka ovat tärkeää huomioida, jotta voidaan edistää luottamusta ja parantaa hoitosuhteen laatua. Materiaali on helposti muokattavissa, ja sitä voidaan kehittää edelleen esimerkiksi lisäämällä interaktiivisia tehtäviä ja muita vähemmistöryhmiä koskevaa sisältöä. Työ vahvistaa kulttuurisen osaamisen merkitystä hoitotyössä ja toimii konkreettisena työkaluna opetuksen tueksi.
