Esihenkilön rooli asiakashankintatiimin resilienssin kehittämisessä
Hammoud, Rahil (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910174
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkasteltiin esihenkilön roolia asiakashankintatiimin resilienssin kehittämisessä. Tarkoituksena oli tuoda esiin uusia näkökulmia siihen, miten esihenkilö voi tukea tiimiä ja sen kykyä selviytyä haastavissa tilanteissa erityisesti asiakashankinnan toimintaympäristössä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka oli suunnattu myynnin ja henkilöstöhallinnon opiskelijoille. Kyselylomakkeella selvitettiin muun muassa, millaisena esihenkilön rooli asiakashankintatiimissä nähdään, millä tavoin esihenkilö voi edistää tiimin resilienssiä sekä millaista koulutusta tai valmennusta esihenkilötehtävä edellyttää. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja suhteutettiin teoreettiseen viitekehykseen.
Tulokset osoittavat, että esihenkilötyö, tiimien resilienssi ja asiakashankinta muodostavat keskenään toisiaan tukevan kokonaisuuden. Menestyksekäs asiakashankinta edellyttää tiimiä, joka on sekä hyvinvoiva että toimintakykyinen paineen alla. Tämän mahdollistamisessa esihenkilöllä on keskeinen rooli sekä arjen johtamisessa että pidemmän aikavälin suunnan määrittelyssä.
Esihenkilön tehtävä nähdään yhä monimuotoisempana, ja siihen sisältyy sekä psykologisesti turvallisen työilmapiirin luominen että asiakashankinnan tavoitteiden tukeminen strategisesti ja inhimillisesti. Esihenkilö toimii sillanrakentajana, joka yhdistää operatiivisen tehokkuuden, strategisen suunnan ja ihmis-lähtöisen johtamisen. Tässä roolissa esihenkilöllä on ratkaiseva vaikutus tiimin menestykseen ja jaksamiseen.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, joka oli suunnattu myynnin ja henkilöstöhallinnon opiskelijoille. Kyselylomakkeella selvitettiin muun muassa, millaisena esihenkilön rooli asiakashankintatiimissä nähdään, millä tavoin esihenkilö voi edistää tiimin resilienssiä sekä millaista koulutusta tai valmennusta esihenkilötehtävä edellyttää. Kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja suhteutettiin teoreettiseen viitekehykseen.
Tulokset osoittavat, että esihenkilötyö, tiimien resilienssi ja asiakashankinta muodostavat keskenään toisiaan tukevan kokonaisuuden. Menestyksekäs asiakashankinta edellyttää tiimiä, joka on sekä hyvinvoiva että toimintakykyinen paineen alla. Tämän mahdollistamisessa esihenkilöllä on keskeinen rooli sekä arjen johtamisessa että pidemmän aikavälin suunnan määrittelyssä.
Esihenkilön tehtävä nähdään yhä monimuotoisempana, ja siihen sisältyy sekä psykologisesti turvallisen työilmapiirin luominen että asiakashankinnan tavoitteiden tukeminen strategisesti ja inhimillisesti. Esihenkilö toimii sillanrakentajana, joka yhdistää operatiivisen tehokkuuden, strategisen suunnan ja ihmis-lähtöisen johtamisen. Tässä roolissa esihenkilöllä on ratkaiseva vaikutus tiimin menestykseen ja jaksamiseen.