Peliteknologian hyödyntäminen live- ja pöytäroolipelaamisessa
Leppänen, Krister (2025)
Leppänen, Krister
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910249
Tiivistelmä
Miten digitaalinen teknologia voi tukea ja kehittää liveroolipelaamista ja pöytäroolipelaamista. Erityisesti keskitytään siihen, miten sovellukset, tekoäly, virtuaalitodellisuus ja pelimoottorit voivat rikastuttaa pelikokemusta, lisätä immersiota ja helpottaa pelinjohtamista sekä pelaajien välistä vuorovaikutusta.
Kirjallisuuskatsaus sekä käytännön esimerkki Tampere EDGE -tapahtumasta antoivat kysymyksen ja vastauksen, mihin peliteknologiaan tarvittiin. Liveroolipelaamisessa teknologian avulla voitiin esimerkiksi parantaa immersiota, lisätä pelin dynamiikkaa tai helpottaa pelinjohdon työtä. Pöytäroolipeleissä digitaalinen teknologia mahdollisti muun muassa virtuaalipöydät, tekoälyavusteiset pelinjohtajat sekä automaattiset sääntöjärjestelmät.
Tulokset osoittivat, että peliteknologialla oli merkittävä rooli liveroolipelaamisen ja pöytäroolipelaamisen kehittämisessä, mutta sen käyttöön liittyi myös haasteita. Näihin kuuluivat esimerkiksi teknisten ratkaisujen oppimiskynnys sekä vaikutukset pelaajien väliseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Teknologian oikeanlainen integrointi saattoi rikastaa pelikokemusta, mutta käyttöönotto vaati huolellista suunnittelua ja kohderyhmän tarpeiden huomioon ottamista.
Kirjallisuuskatsaus sekä käytännön esimerkki Tampere EDGE -tapahtumasta antoivat kysymyksen ja vastauksen, mihin peliteknologiaan tarvittiin. Liveroolipelaamisessa teknologian avulla voitiin esimerkiksi parantaa immersiota, lisätä pelin dynamiikkaa tai helpottaa pelinjohdon työtä. Pöytäroolipeleissä digitaalinen teknologia mahdollisti muun muassa virtuaalipöydät, tekoälyavusteiset pelinjohtajat sekä automaattiset sääntöjärjestelmät.
Tulokset osoittivat, että peliteknologialla oli merkittävä rooli liveroolipelaamisen ja pöytäroolipelaamisen kehittämisessä, mutta sen käyttöön liittyi myös haasteita. Näihin kuuluivat esimerkiksi teknisten ratkaisujen oppimiskynnys sekä vaikutukset pelaajien väliseen sosiaaliseen vuorovaikutukseen. Teknologian oikeanlainen integrointi saattoi rikastaa pelikokemusta, mutta käyttöönotto vaati huolellista suunnittelua ja kohderyhmän tarpeiden huomioon ottamista.