Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Satakunnan ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kun nuori tukee nuorta : Tutkimus tukioppilastoiminnan toimivuudesta ja sen merkityksestä koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä

Kaunisto, Nelli; Salonen, Silja (2025)

Avaa tiedosto
Kaunisto_Salonen.pdf (1.678Mt)
Lataukset: 


Kaunisto, Nelli
Salonen, Silja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910322
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten Mannerheimin Lastensuojeluliiton kehittämä ja koordinoima tukioppilastoiminta toteutuu tällä hetkellä Satakunnassa. Tutkimuksessa keskityttiin erityisesti koulukiusaamisen ennaltaehkäisyn näkökulmaan. Tarkoituksena oli tarjota opinnäytetyön tilaajalle katsaus toiminnan tämänhetkisestä toimivuudesta, tukioppilaiden ja tukioppilasohjaajien kokemuksista sekä tutkimuksissa ilmenevistä kehittämiskohteista. Tietoperustassa käsiteltiin nuoruuden ja tukioppilastoiminnan käsitteitä, tilaajajärjestön erityispiirteitä sekä kiusaamisen ja vapaaehtoistyön määritelmiä.

Tutkimus toteutettiin määrällisinä kyselyinä sekä laadullisina teemahaastatteluina. Kyselyjä tehtiin kaksi, joista toinen suunnattiin tukioppilaille ja toinen tukioppilasohjaajille. Kyselyihin valittiin viisi satakuntalaista yläkoulua ja ne toteutettiin nimettömästi Microsoft Forms-alustalla. Teemahaastattelut toteutettiin kahdelle Mannerheimin Lastensuojeluliiton Satakunnan piirin tukioppilastoiminnan koordinaattoreina sekä kouluttajina toimiville työntekijöille. Haastattelut äänitettiin ja litteroitiin sisällönanalyysia varten.

Tulokset osoittivat, että tukioppilastoiminta toimi tutkimuksen toteuttamishetkellä Satakunnassa hyvin. Toiminnalla oli selkeä merkitys koulukiusaamisen ennaltaehkäisyssä, vaikka se ei välttämättä ollut kaikista käytettävistä menetelmistä tehokkain Tulosten perusteella tukioppilastoiminnalla oli osallisuutta ja yhteisöllisyyttä lisäävä vaikutus, mikä itsessään on tärkeä osa koulukiusaamisen ennaltaehkäisyä. Lisäksi tukioppilastoiminta tuki oppilaiden hyvinvointia sekä myönteisten toimintatapojen vahvistumista kouluyhteisöissä. Toiminnan kehittämisen kannalta keskeisimmiksi asioiksi nousivat tukioppilasohjaajien kouluttautumisen vahvistaminen, tukioppilaiden valintaprosessin kriittinen tarkasteleminen, kouluttajien ja tukioppilaiden välisen yhteydenpidon kehittäminen sekä ajan ja resurssien lisääminen toiminnan tavoitteelliseen toteuttamiseen kouluissa.

Johtopäätöksenä todettiin, että tukioppilastoiminta ei yksin riitä ratkaisemaan koulukiusaamisen vakavaa ja laajaa ongelmaa, mutta se on merkittävä osa sen ennaltaehkäisyä silloin, kun sitä toteutetaan suunnitelmallisesti ja koko kouluyhteisön tukemana.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste