Git-versionhallintajärjestelmän käyttö Ticorporate-opintojaksolla
Salonen, Tuomo (2025)
Salonen, Tuomo
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910332
Tiivistelmä
JAMKin tietojenkäsittelyn koulutusohjelma tuottaa asiantuntijoita ICT-alan tarpeisiin. Yksi koulutusohjelman pakollisista opintojaksoista on Ticorporate-yrityssimulaatio, jossa opiskelijat konseptoivat ja toteuttavat oh-jelmistoja projektitiimeissä ketteriä menetelmiä hyödyntäen. Syksyn 2023 toteutuksella huomattiin, että useil-la opiskelijoilla oli ollut ongelmia versionhallintajärjestelmä Gitin käytössä.
Työn tavoitteena oli tuottaa ratkaisuja sekä kehitysehdotuksia Gitin käytössä havaittuihin ongelmiin. Työn kohteena olevaa ilmiötä pyrittiin ymmärtämään käyttäen kvalitatiivisia menetelmiä, tässä tapauksessa opiske-lijoiden teemahaastatteluja. Opiskelijoiden vastauksia käytiin läpi ryhmäkeskustelussa opetushenkilös-
tön kanssa. Kerätyn aineiston pohjalta muodostettiin Ticorporate-opiskelijan Git-opas sekä Gitin perustei-
ta käsittelevä PowerPoint-esitys, joita voidaan hyödyntää opetuksen tukena.
Opinnäytetyössä tunnistettiin opiskelijoiden yleisimmät haasteet Gitin käytössä tiimiprojekteissa: versionhal-linnan peruskonseptin ymmärtäminen, tiimityöhön sopivan työskentelytavan eli workflown puute sekä Gitin toimintojen epävarma hallinta. Näiden haasteiden pohjalta kehitetyt materiaalit tarjoavat selkeän ja käytän-nönläheisen tavan oppia versionhallintaa ennen projektien aloittamista sekä niiden aikana. Materiaalit vas-taavat hyvin havaittuihin tarpeisiin ja niitä voidaan soveltaa eri opetustilanteissa tai kehittää edelleen esimer-kiksi opiskelijapalautteen perusteella.
Työn tavoitteena oli tuottaa ratkaisuja sekä kehitysehdotuksia Gitin käytössä havaittuihin ongelmiin. Työn kohteena olevaa ilmiötä pyrittiin ymmärtämään käyttäen kvalitatiivisia menetelmiä, tässä tapauksessa opiske-lijoiden teemahaastatteluja. Opiskelijoiden vastauksia käytiin läpi ryhmäkeskustelussa opetushenkilös-
tön kanssa. Kerätyn aineiston pohjalta muodostettiin Ticorporate-opiskelijan Git-opas sekä Gitin perustei-
ta käsittelevä PowerPoint-esitys, joita voidaan hyödyntää opetuksen tukena.
Opinnäytetyössä tunnistettiin opiskelijoiden yleisimmät haasteet Gitin käytössä tiimiprojekteissa: versionhal-linnan peruskonseptin ymmärtäminen, tiimityöhön sopivan työskentelytavan eli workflown puute sekä Gitin toimintojen epävarma hallinta. Näiden haasteiden pohjalta kehitetyt materiaalit tarjoavat selkeän ja käytän-nönläheisen tavan oppia versionhallintaa ennen projektien aloittamista sekä niiden aikana. Materiaalit vas-taavat hyvin havaittuihin tarpeisiin ja niitä voidaan soveltaa eri opetustilanteissa tai kehittää edelleen esimer-kiksi opiskelijapalautteen perusteella.