Asiakastyytyväisyys Runosmäen kirjastossa : kysely
Laitio, Havu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910311
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Runosmäen kirjaston käyttäjien asiakastyytyväisyyttä niin kirjaston palveluiden, asiakaspalvelun, henkilökunnan ammattitaidon, kirjastossa asioinnin kuin asiointiympäristönkin suhteen. Työ tehtiin toimeksiantona Turun kaupunginkirjastolle.
Opinnäytteen teoriaosuudessa käsiteltiin kirjaston palvelua, asiakaspalvelua ja palvelun laatua sekä asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden käsitteitä. Opinnäytetyön kehittämisosuus tehtiin asiakkaille suunnattuna kyselynä.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin anonyyminä Webropol-verkkokyselynä Runosmäen kirjastossa maaliskuussa 2025. Vastauksia saatiin 52 kpl. Kyselystä saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Runosmäen kirjastoon ja erityisesti kirjaston asiakaspalveluun. Kirjaston kehityskohteiksi tuloksista nousivat esiin rauhallisten ja hiljaisten tilojen puute ja kirjaston korkea äänitaso. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kirjastopalveluja kehitettäessä ja tulevaisuuden asiakastyytyväisyyskyselyjen vertailukohtana.
Opinnäytteen teoriaosuudessa käsiteltiin kirjaston palvelua, asiakaspalvelua ja palvelun laatua sekä asiakaskokemuksen ja asiakastyytyväisyyden käsitteitä. Opinnäytetyön kehittämisosuus tehtiin asiakkaille suunnattuna kyselynä.
Asiakastyytyväisyyskysely toteutettiin anonyyminä Webropol-verkkokyselynä Runosmäen kirjastossa maaliskuussa 2025. Vastauksia saatiin 52 kpl. Kyselystä saatujen tulosten pohjalta voidaan todeta, että asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä Runosmäen kirjastoon ja erityisesti kirjaston asiakaspalveluun. Kirjaston kehityskohteiksi tuloksista nousivat esiin rauhallisten ja hiljaisten tilojen puute ja kirjaston korkea äänitaso. Saatuja tuloksia voidaan hyödyntää kirjastopalveluja kehitettäessä ja tulevaisuuden asiakastyytyväisyyskyselyjen vertailukohtana.