Palautekyselyn sisällön validoiminen haastattelemalla ikäryhmässä 13–17-vuotiaat
Kataja, Tea; Laiho, Aleksi; Mahkonen, Iida (2025)
Kataja, Tea
Laiho, Aleksi
Mahkonen, Iida
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910318
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910318
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kehittää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen palautekyselyä testaamalla aikuisille suunnattujen väittämien ymmärrettävyyttä 13–17-vuotiaiden nuorten keskuudessa. Tavoitteena on kerätä tietoa, jonka perusteella voidaan kehittää ja yhtenäistää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen olemassa olevaa asiakaspalautekyselyä, joka sopii sekä nuorten että aikuisten käyttöön. Näin varmistetaan luotettavan palautteen saaminen terveydenhuollon palveluista. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Terveyden ja hyvinvoinninlaitos.
Aineisto kerättiin yksilöhaastattelemalla kymmentä (n=10) opinnäytetyöntekijöiden lähipiirissä olevaa 13–17-vuotiasta. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Tulosten perusteella nuoret ymmärtävät aikuisille suunnatut palautekyselyt, joidenkin kysymysten haasteellisuudesta huolimatta. Nuorten mielestä kysely oli sopivan mittainen, tai hieman liian pitkä.
Haasteita kysymysten ymmärrettävyyteen toivat mm. jotkin sanamuodot ja kysymysten vaikeat rakennemuodot esimerkiksi: sana ”kokonaisvaltainen” ja samaa tarkoittavien sanojen erottelu kauttaviivalla. Palautekyselyiden ymmärrettävyyttä voidaan kehittää muuttamalla yksittäisiä sanamuotoja ja lauseen rakenteita.
Aineisto kerättiin yksilöhaastattelemalla kymmentä (n=10) opinnäytetyöntekijöiden lähipiirissä olevaa 13–17-vuotiasta. Aineisto analysoitiin sisällön analyysillä. Tulosten perusteella nuoret ymmärtävät aikuisille suunnatut palautekyselyt, joidenkin kysymysten haasteellisuudesta huolimatta. Nuorten mielestä kysely oli sopivan mittainen, tai hieman liian pitkä.
Haasteita kysymysten ymmärrettävyyteen toivat mm. jotkin sanamuodot ja kysymysten vaikeat rakennemuodot esimerkiksi: sana ”kokonaisvaltainen” ja samaa tarkoittavien sanojen erottelu kauttaviivalla. Palautekyselyiden ymmärrettävyyttä voidaan kehittää muuttamalla yksittäisiä sanamuotoja ja lauseen rakenteita.