Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Lemmikin adoptoijien sitouttaminen kanta-asiakkaiksi yrityksessä Musti ja Mirri

Ilme, Anna-Lea (2025)

Avaa tiedosto
Ilme_Anna-Lea.pdf (3.553Mt)
Lataukset: 


Ilme, Anna-Lea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010477
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö tarkastelee, kuinka lemmikin adoptoijia voitaisiin sitouttaa kanta-asiakkaiksi Musti ja Mirri -yrityksessä tarjoamalla heille kohdennettu adoptiopaketti. Työn lähtökohtana on lemmikinomistajuuden muutokset, erityisesti kissojen adoptoinnin yleistyminen ja kissakriisin esiin nostama yhteiskunnallinen tarve. Kuluttajakäyttäytymisen muutokset ja vastuullisuuden korostuminen edellyttävät, että myös lemmikkialan yritykset kehittävät palveluitaan entistä asiakaslähtöisemmiksi ja arvolähtöisemmiksi.

Opinnäytetyön tavoitteena oli perustella, miksi adoptiopaketti olisi ajankohtainen ja liiketoiminnallisesti kannattava osa Musti ja Mirrin kanta-asiakasohjelmaa. Opinnäytetyön produktina pyrittiin tuottamaan asiakaslähtöiseen teoriaan pohjautuva visuaalinen esitys, jota yritys voi hyödyntää päätöksenteon tukena ja mahdollisen jatkokehityksen pohjana. Työ rajattiin idean perusteluun, eikä siihen sisältynyt varsinaista pilotointia, asiakastutkimusta tai markkinointisuunnittelua.

Tietoperusta rakentui asiakasuskollisuuden, kanta-asiakkuuden, asiakaskokemuksen, vastuullisuuden ja lemmikinomistajuuden teemoista. Työssä tarkasteltiin myös kansainvälisiä käytäntöjä ja kilpailijoiden sitouttamisstrategioita. Opinnäytetyö toteutettiin aikavälillä tammikuu - huhtikuu 2025 ja sen menetelminä käytettiin asiakaslähtöistä suunnittelua, vertailevaa analyysia ja ideointia yhteistyössä Musti ja Mirrin asiantuntijoiden kanssa.

Tuloksena syntyi visuaalinen Canva-esitys, joka havainnollistaa adoptiopaketin taustaa, kohderyhmää, sisältöä ja hyötyjä sekä linkittää sen yrityksen asiakkuusstrategiaan ja vastuullisuustavoitteisiin. Esitys osoittaa, että vastaavaa, nimenomaan adoptoijille kohdennettua kokonaisuutta ei löydy suomalaisilta markkinoilta, ja että tuote voi erottua kilpailijoista yhdistämällä asiakasarvoa, tunnesidettä ja yhteiskuntavastuuta. Produktia arvioitiin käytännölliseksi, asiakaslähtöiseksi ja liiketoiminnallisesti relevantiksi, ja se sai myönteistä palautetta toimeksiantajalta. Esitys toimii päätöksenteon tukena ja perustana mahdolliselle pilotoinnille ja jatkokehittämiselle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste