Perehdytyksen vaikuttavuus : case Verohallinnon AOV-ohjelma
Oikarinen, Satu (2025)
Oikarinen, Satu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110549
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110549
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten Verohallinnossa vuosien 2023–2024 aikana toteutetun asiantuntijaosaamisen vahvistamisen ohjelman (AOV-ohjelman) perehdytys onnistui, sekä miten perehdytyksen vaikuttavuuden arviointi oli ohjelmassa huomioitu.
Tutkimus toteutettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää yhdistellen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä numeerisia, että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 92 henkilöä. Numeerisia vastauksia analysoitiin tilastollisten menetelmien avulla. Avoimia vastauksia saatiin kaikkiaan 490, ja niitä käsiteltiin sisällönanalyysin sekä sentimenttianalyysin keinoin.
Kyselyn tulosten perusteella AOV-ohjelman perehdytys onnistui melko hyvin. Heikoimmat tulokset saatiin oppimisen seurannan menetelmissä sekä perehdytysjaksojen kestossa. Parhaimmat tulokset annettiin työnopastukselle ja kollegatuelle sekä omalle panostukselle ohjelmassa. Vaikuttavuuden arvioinnin osalta tuloksena esitetään, että vaikka perehdytyksen vaikutuksia on ohjelmassa arvioitu osana oppimisen edistymisen seurantaa, on varsinaisen vaikuttavuuden – eli organisaation tasolla näkyvien tulosten – arviointi jäänyt tavoitteen kirjaamisen tasolle.
Tutkimus toteutettiin määrällistä ja laadullista tutkimusmenetelmää yhdistellen. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeella, joka sisälsi sekä numeerisia, että avoimia kysymyksiä. Kyselyyn vastasi 92 henkilöä. Numeerisia vastauksia analysoitiin tilastollisten menetelmien avulla. Avoimia vastauksia saatiin kaikkiaan 490, ja niitä käsiteltiin sisällönanalyysin sekä sentimenttianalyysin keinoin.
Kyselyn tulosten perusteella AOV-ohjelman perehdytys onnistui melko hyvin. Heikoimmat tulokset saatiin oppimisen seurannan menetelmissä sekä perehdytysjaksojen kestossa. Parhaimmat tulokset annettiin työnopastukselle ja kollegatuelle sekä omalle panostukselle ohjelmassa. Vaikuttavuuden arvioinnin osalta tuloksena esitetään, että vaikka perehdytyksen vaikutuksia on ohjelmassa arvioitu osana oppimisen edistymisen seurantaa, on varsinaisen vaikuttavuuden – eli organisaation tasolla näkyvien tulosten – arviointi jäänyt tavoitteen kirjaamisen tasolle.
