Työntekijäkokemus sitouttamisen tukena palveluntuottajatiimissä
Silfverberg, Anna-Maria (2025)
Silfverberg, Anna-Maria
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010526
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010526
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa uutta tietoa palveluntuottaja-asetelmassa toimivien asiantuntijoiden työntekijäkokemuksesta tutkimuksen kohdeorganisaatiolle ja edistää organisaation työntekijäkokemuksen kehittämistä työntekijöiden sitoutuneisuuden vahvistamiseksi. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää mitkä asiat vaikuttavat palveluntuottajina asiakasorganisaation sisällä työskentelevien työtekijöiden työntekijäkokemukseen ja millaiset asetelman erityispiirteet korostuvat työntekijöiden sitoutuneisuudessa. Lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli tarkastella, miten palveluntuottaja-asetelman erityispiirteet vaikuttavat palveluntuottajatiimin johtamiseen.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui työntekijäymmärryksen, työntekijäkokemuksen, ja työntekijöiden sitoutumisen teorioista, joita käsiteltiin moninaisen lähdeaineiston kautta. Tutkimuksen päänäkökulmana toimii Jacob Morganin kolmeen toimintaympäristöön perustuva työntekijäkokemuksen teoria, jonka pohjalta tutkimushaastattelujen runko rakennettiin. Laaja teoriapohja antoi opinnäytetyöntekijälle vankan tietopohjan, jonka perusteella tutkimus suunniteltiin ja tuloksia analysoitiin.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja aineisto käsiteltiin teemoittelemalla haastateltavien esille nostamia asioita ja tunnistamalla niistä yleisimpiä. Haastattelujen kautta tutkimuksen tulokseksi saatiin toivottu kattava kuva haastateltujen asiantuntijoiden työntekijäkokemuksen rakentumisesta sekä pystyttiin tunnistamaan palveluntuottaja-asetelman erityispiirteitä. Tulosten analysoinnissa näihin erityispiirteisiin tunnistettiin monia vaikutusmahdollisuuksia sekä johtamisessa huomioon otettavia asioita. Kokonaisuutena haastateltujen asiantuntijoiden työntekijäkokemuksen nykytila oli hyvä ja monet erityispiirteet kuten erillisyyden ja toiseuden kokemukset sellaisia, joihin organisaation johdolla ja johtamisen tavoilla on vähintään jonkin verran vaikutusmahdollisuuksia.
Kaiken kaikkiaan tutkimus antoi uutta tietoa ja nosti esiin asioita, joihin organisaatiossa voidaan aidosti vaikuttaa. Lisäksi tulokset ovat toistettavissa lähes mille tahansa toimialalle, jossa vastaavaa ulkoisen työvoiman mallia hyödynnetään asiantuntijatyössä.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui työntekijäymmärryksen, työntekijäkokemuksen, ja työntekijöiden sitoutumisen teorioista, joita käsiteltiin moninaisen lähdeaineiston kautta. Tutkimuksen päänäkökulmana toimii Jacob Morganin kolmeen toimintaympäristöön perustuva työntekijäkokemuksen teoria, jonka pohjalta tutkimushaastattelujen runko rakennettiin. Laaja teoriapohja antoi opinnäytetyöntekijälle vankan tietopohjan, jonka perusteella tutkimus suunniteltiin ja tuloksia analysoitiin.
Tutkimus toteutettiin puolistrukturoituina teemahaastatteluina ja aineisto käsiteltiin teemoittelemalla haastateltavien esille nostamia asioita ja tunnistamalla niistä yleisimpiä. Haastattelujen kautta tutkimuksen tulokseksi saatiin toivottu kattava kuva haastateltujen asiantuntijoiden työntekijäkokemuksen rakentumisesta sekä pystyttiin tunnistamaan palveluntuottaja-asetelman erityispiirteitä. Tulosten analysoinnissa näihin erityispiirteisiin tunnistettiin monia vaikutusmahdollisuuksia sekä johtamisessa huomioon otettavia asioita. Kokonaisuutena haastateltujen asiantuntijoiden työntekijäkokemuksen nykytila oli hyvä ja monet erityispiirteet kuten erillisyyden ja toiseuden kokemukset sellaisia, joihin organisaation johdolla ja johtamisen tavoilla on vähintään jonkin verran vaikutusmahdollisuuksia.
Kaiken kaikkiaan tutkimus antoi uutta tietoa ja nosti esiin asioita, joihin organisaatiossa voidaan aidosti vaikuttaa. Lisäksi tulokset ovat toistettavissa lähes mille tahansa toimialalle, jossa vastaavaa ulkoisen työvoiman mallia hyödynnetään asiantuntijatyössä.