Rengassesongin valmisteluiden automatisointi
Isokääntä, Otto (2025)
Isokääntä, Otto
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910206
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli etsiä ratkaisuja Toyota Autotalot Oy Toyota Tammer-Autolle rengassesongin valmisteluprosessin automatisointiin ja korvata nykyinen paljon aikaa vievä manuaalisesti tehtävä prosessi. Työssä perehdyttiin rengashotellin toimintaan, integraatio-ohjelmointiin sekä prosessin kehittämiseen. Nykyinen valmisteluprosessi käytiin yksityiskohtaisesti läpi, ja sen tilalle etsittiin vaihtoehtoisia ratkaisuja.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella parhaaksi ratkaisuksi nousi ohjelmistorobotiikka, sillä se mahdollistaa koko prosessin automatisoinnin ilman suuria muutoksia nykyisiin järjestelmiin tai suuria kuluja Tammer-Autolle. Vaikka integraatio-ohjelmointi olisi paras ratkaisu pitkällä aikavälillä ja skaalautuvampi vaihtoehto, sen korkea kehityskustannus ja mahdollinen tekninen mahdottomuus tekevät siitä Tammer-Autolle epäkäytännöllisen ratkaisun nykytilanteessa.
Ohjelmistorobotiikka osoittautui kustannustehokkaaksi ja mahdollisesti toteutettavaksi vaihtoehdoksi, ja sen käyttöönotto mahdollistaa työntekijöiden ajankäytön tehostamisen sekä virheiden minimoimisen. Työssä esiteltiin myös Frendix TireManager-ohjelma ja sen mahdollinen hyöty nykyisen prosessin tehostamisessa, erityisesti tietojen hallinnan, ajanvarausten ja viestien lähettämisen osalta.
Opinnäytetyön tutkimuksen perusteella parhaaksi ratkaisuksi nousi ohjelmistorobotiikka, sillä se mahdollistaa koko prosessin automatisoinnin ilman suuria muutoksia nykyisiin järjestelmiin tai suuria kuluja Tammer-Autolle. Vaikka integraatio-ohjelmointi olisi paras ratkaisu pitkällä aikavälillä ja skaalautuvampi vaihtoehto, sen korkea kehityskustannus ja mahdollinen tekninen mahdottomuus tekevät siitä Tammer-Autolle epäkäytännöllisen ratkaisun nykytilanteessa.
Ohjelmistorobotiikka osoittautui kustannustehokkaaksi ja mahdollisesti toteutettavaksi vaihtoehdoksi, ja sen käyttöönotto mahdollistaa työntekijöiden ajankäytön tehostamisen sekä virheiden minimoimisen. Työssä esiteltiin myös Frendix TireManager-ohjelma ja sen mahdollinen hyöty nykyisen prosessin tehostamisessa, erityisesti tietojen hallinnan, ajanvarausten ja viestien lähettämisen osalta.