Esihenkilöiden vaikutus työmotivaatioon – Case K-ryhmän kaupat
Leino, Noora (2025)
Leino, Noora
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110591
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110591
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää esihenkilöiden vaikutusta työmotivaatioon. Työn caseyrityksenä toimii yhden kauppiaan kaksi K-ryhmän kauppaa. Myymälässä on toteutettu erilaisia työhyvinvointiin, henkilöstöjohtamiseen ja työympäristöön liittyviä tutkimuksia. Pelkkään työmotivaatioon liittyviä tutkimuksia ei ole ennen toteutettu. Tarkoituksena oli antaa caseyritykselle luotettavaa ja hyödyllistä materiaalia, samalla etsien mahdollisimman laajasti tietoa esihenkilöiden vaikutuksesta työmotivaatioon.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kahta keskeisintä aihetta, työmotivaatiota ja esihenkilötyötä. Työmotivaatiosta avattiin keskeiset käsitteet ja motivaatioteoriat. Tämän jälkeen keskityttiin tarkastelemaan aihetta työntekijän ja organisaation kannalta sekä tehtiin yhteenveto työmotivaation kehittämisestä.
Tutkimuksen empiirinen osuus pohjautui kokonaan kahdelle pääteemalle ja niiden yhteyden löytämiselle. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka luotiin Webropolilla. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2024 ja lähetettiin 72:lle henkilölle. Siihen saatiin 40 vastausta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 56 %. Aineisto analysoitiin Excelin avulla. Empiirisessä osuudessa esiteltiin tulokset kattavasti kuvaajilla ja avattiin tuloksia tarkemmin. Lopuksi työssä pohdittiin johtopäätöksiä, työn luotettavuutta ja kehitysehdotuksia.
Tutkimustulosten mukaan K-Supermarket Triplan sekä K-Market Pasilan henkilöstö oli melko motivoitunut työssään. Henkilöstö koki palautteenannon tärkeänä ja saaneensa sitä vähemmän kuin haluaisivat. Palautteenanto nousi merkittävimmäksi tekijäksi esihenkilötyössä työntekijöiden motivaation kannalta. Muita esihenkilötyöhön liittyviä ja esiin nousseita asioita olivat esihenkilöiden antama tuki, mahdollisuudet kehittyä ja rohkaisu uusiin asioihin tai tehtäviin.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin kahta keskeisintä aihetta, työmotivaatiota ja esihenkilötyötä. Työmotivaatiosta avattiin keskeiset käsitteet ja motivaatioteoriat. Tämän jälkeen keskityttiin tarkastelemaan aihetta työntekijän ja organisaation kannalta sekä tehtiin yhteenveto työmotivaation kehittämisestä.
Tutkimuksen empiirinen osuus pohjautui kokonaan kahdelle pääteemalle ja niiden yhteyden löytämiselle. Opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä. Tutkimus toteutettiin strukturoidulla kyselylomakkeella, joka luotiin Webropolilla. Tutkimus toteutettiin lokakuussa 2024 ja lähetettiin 72:lle henkilölle. Siihen saatiin 40 vastausta, jolloin vastausprosentiksi muodostui 56 %. Aineisto analysoitiin Excelin avulla. Empiirisessä osuudessa esiteltiin tulokset kattavasti kuvaajilla ja avattiin tuloksia tarkemmin. Lopuksi työssä pohdittiin johtopäätöksiä, työn luotettavuutta ja kehitysehdotuksia.
Tutkimustulosten mukaan K-Supermarket Triplan sekä K-Market Pasilan henkilöstö oli melko motivoitunut työssään. Henkilöstö koki palautteenannon tärkeänä ja saaneensa sitä vähemmän kuin haluaisivat. Palautteenanto nousi merkittävimmäksi tekijäksi esihenkilötyössä työntekijöiden motivaation kannalta. Muita esihenkilötyöhön liittyviä ja esiin nousseita asioita olivat esihenkilöiden antama tuki, mahdollisuudet kehittyä ja rohkaisu uusiin asioihin tai tehtäviin.