Kohtaamistaide® valtaistavan sosiaalityön menetelmänä : toiminnallinen opinnäytetyö Ammattiopisto Luovin TELMA-opiskelijoiden ryhmästä
Koski, Lotta (2025)
Koski, Lotta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910331
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millä tavoin Kohtaamistaiteen® menetelmä voi vahvistaa erityistä tukea tarvitsevan nuoren osallisuutta ja toimijuutta. Lisäksi tavoitteena oli selvittää, millä tavoin Kohtaamistaide® voi valtaistaa erityistä tukea tarvitsevia nuoria. Tutkimuksen laajempana tavoitteena oli kerätä lisää tietoa Kohtaamistaiteen® menetelmän käytöstä sosiaalialalla. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää Kohtaamistaiteen® ryhmän ohjaamisen avulla erityistä tukea tarvitsevien nuorten osallisuutta, toimijuutta ja valtaistumista vahvistavia elementtejä. Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Ammattiopisto Luovin kanssa.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena ja toiminnallisena tutkimuksena. Tutkimuksen toiminnallinen osuus toteutettiin TELMA-opiskelijaryhmän ohjaamisella käyttäen Kohtaamistaiteen® menetelmää. Aineisto kerättiin havainnoimalla tutkimukseen osallistunutta opiskelijaryhmää sekä toteuttamalla loppukeskustelu ryhmän päätteeksi. Havainnointiaineisto ja loppukeskustelussa käydyt opiskelijoiden kommentit analysoitiin sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Kohtaamistaiteen® ryhmän aikana osallistujat kokivat vapautta käyttäessään luovuuttaan ja mielikuvitustaan. Osallistujat saivat ryhmästä vertaistukea ja uskalsivat sanoittaa tunteitaan. Lisäksi osallistujat ottivat käyttöönsä uusia toimintatapoja ja harjoittelivat itsensä ja muiden arvostamista. Tuloksista voidaan päätellä, että Kohtaamistaiteen® menetelmän avulla ryhmämuotoinen toiminta vahvisti osallistujien osallisuutta vertaistuen ja itsensä ilmaisun avulla. Menetelmä tuki osallistujien toimijuutta uusien toimintatapojen käyttöönotolla ja itsetunnon vahvistamisella. Kohtaamistaiteen® menetelmä mahdollisti osallistujille valtaistumisen edellytyksiä sillä, että osallisuutta ja toimijuutta vahvistettiin.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena ja toiminnallisena tutkimuksena. Tutkimuksen toiminnallinen osuus toteutettiin TELMA-opiskelijaryhmän ohjaamisella käyttäen Kohtaamistaiteen® menetelmää. Aineisto kerättiin havainnoimalla tutkimukseen osallistunutta opiskelijaryhmää sekä toteuttamalla loppukeskustelu ryhmän päätteeksi. Havainnointiaineisto ja loppukeskustelussa käydyt opiskelijoiden kommentit analysoitiin sisällönanalyysillä aineistolähtöisesti.
Tutkimustuloksista ilmeni, että Kohtaamistaiteen® ryhmän aikana osallistujat kokivat vapautta käyttäessään luovuuttaan ja mielikuvitustaan. Osallistujat saivat ryhmästä vertaistukea ja uskalsivat sanoittaa tunteitaan. Lisäksi osallistujat ottivat käyttöönsä uusia toimintatapoja ja harjoittelivat itsensä ja muiden arvostamista. Tuloksista voidaan päätellä, että Kohtaamistaiteen® menetelmän avulla ryhmämuotoinen toiminta vahvisti osallistujien osallisuutta vertaistuen ja itsensä ilmaisun avulla. Menetelmä tuki osallistujien toimijuutta uusien toimintatapojen käyttöönotolla ja itsetunnon vahvistamisella. Kohtaamistaiteen® menetelmä mahdollisti osallistujille valtaistumisen edellytyksiä sillä, että osallisuutta ja toimijuutta vahvistettiin.