Liikkuminen tasohyppelypeleissä
Rajala, Jesse (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910258
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910258
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin, miten hahmon liikkuminen on toteutettu eri tasohyppelypeleissä ja miten valinnat vaikuttavat pelin pelattavuuteen. Mekaniikkoja käsiteltiin rinnakkain, eroavaisuudet huomioiden ja perustellen. Perustelut pohjautuvat kirjallisuudessa ja mediassa todettuihin käytänteisiin sekä henkilökohtaiseen kokemukseen.
Työssä käsiteltiin ensin yleisesti läpi tasohyppelypelien historiaa, kategorian yleisiä piirteitä sekä työssä esiintyviä alakategorioita. Historiaosuudessa tutustuttiin tasohyppelypelien ensimmäisiin versioihin, joista myöhemmin muovautuivat tasohyppelyt. Opinnäytetyöprosessissa perehdyttiin moniin eri alakategorioihin kuuluviin tasohyppelypeleihin sekä niiden mekaniikkaan ja eroavaisuuksiin. Löydöksiä verrattiin pelisuunnittelijoiden lausuntoihin, kirjallisuuteen sekä mediaan.
Peleissä, joita työssä tarkasteltiin, yhdessäkään liikkumista ei ollut toteutettu täysin samalla tavalla. Yhtäläisyyksiä oli huomattavissa, ja inspiraatiota oli selvästi otettu vanhemmista peleistä, mutta jokaiseen oli saatu luotua oma tuntuma ja eroavat mekaniikat.
Lopputuloksena päädyttiin siihen, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa toteuttaa liikkumista. Jokainen luotu hahmo liikkuu uniikilla ja pelimaailmaan sopivalla tavalla. Liikkuminen toteutetaan jokaisessa pelissä eri tavoin. Loppujen lopuksi tärkeintä on, että pelaaja pystyy liikkumaan hahmolla sujuvasti pelimaailmassa ja kokee pelin hauskaksi.
Työssä käsiteltiin ensin yleisesti läpi tasohyppelypelien historiaa, kategorian yleisiä piirteitä sekä työssä esiintyviä alakategorioita. Historiaosuudessa tutustuttiin tasohyppelypelien ensimmäisiin versioihin, joista myöhemmin muovautuivat tasohyppelyt. Opinnäytetyöprosessissa perehdyttiin moniin eri alakategorioihin kuuluviin tasohyppelypeleihin sekä niiden mekaniikkaan ja eroavaisuuksiin. Löydöksiä verrattiin pelisuunnittelijoiden lausuntoihin, kirjallisuuteen sekä mediaan.
Peleissä, joita työssä tarkasteltiin, yhdessäkään liikkumista ei ollut toteutettu täysin samalla tavalla. Yhtäläisyyksiä oli huomattavissa, ja inspiraatiota oli selvästi otettu vanhemmista peleistä, mutta jokaiseen oli saatu luotua oma tuntuma ja eroavat mekaniikat.
Lopputuloksena päädyttiin siihen, että ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa toteuttaa liikkumista. Jokainen luotu hahmo liikkuu uniikilla ja pelimaailmaan sopivalla tavalla. Liikkuminen toteutetaan jokaisessa pelissä eri tavoin. Loppujen lopuksi tärkeintä on, että pelaaja pystyy liikkumaan hahmolla sujuvasti pelimaailmassa ja kokee pelin hauskaksi.