Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Kassajärjestelmän käytettävyystestaus

Kataja, Ella (2025)

Avaa tiedosto
Kataja_Ella.pdf (1.930Mt)
Lataukset: 


Kataja, Ella
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kassajärjestelmän käyttöliittymän käytettävyyttä käytettävyystestauksen avulla. Käytettävyyttä arvioitiin yrityksen työntekijän, eli myyjän, näkökulmasta. Käytettävyyttä testattiin opinnäytetyön toimeksiantajayrityksen kassajärjestelmässä. Tarkoituksena oli selvittää nykyisen käyttöliittymän vahvuuksia ja heikkouksia, jotta sitä voidaan kehittää tulevaisuudessa. Opinnäytetyö toteutettiin itsenäisesti, mutta käytettävyystestaukseen osallistui kolme vapaaehtoista testaajaa. Nämä testaajat eivät olleet aiemmin käyttäneet tutkittavaa tuotetta. Testaajat edustivat taustoiltaan yrityksen tyypillisiä uusia työntekijöitä.

Työn johdannossa esitellään tarkemmin sen tausta, tavoitteet ja tarkoitus sekä rakenne ja rajaus. Sen jälkeen työssä käsitellään käytettävyyden teoriaa. Käytettävyystutkimuksen teorian jälkeen edetään testauksen suunnitteluprosessiin, sen toteutukseen sekä tuloksiin ja niiden analysointiin. Työssä käytettävä aineisto on kerätty pääosin alan asiantuntijoiden tekemien teosten sekä artikkeleiden pohjalta. Käytettävyysraporttia varten opinnäytetyöhön on kerätty raakadataa itse testauksesta videoiden, äänitteiden ja lyhyiden haastatteluiden muodossa.

Opinnäytetyön keskeiset tulokset ovat käytettävyysraportissa esitetyt tutkimustulokset sekä niiden analyysit. Näistä tuloksista on hyötyä etenkin toimeksiantajayritykselle, mutta myös muille alalla työskenteleville, jotka haluavat tutustua juuri kassajärjestelmien käytettävyyden kehittämiseen ja tutkimiseen. Tuloksista on suoraa hyötyä suunnittelijoiden ja kehittäjien lisäksi myös niille ihmisille, jotka käyttävät työkseen kassajärjestelmiä. Hyvästä käytettävyydestä hyötyvät myös yrityksissä asioivat asiakkaat, sillä se edistää nopeaa ja tehokasta palvelua.

Yrityksen näkökulmasta hyvä käytettävyys vähentää virheiden riskiä sekä pienentää virheistä ja koulutuksesta koituvien kulujen määrää. Koska käytettävyystutkimus on resursseiltaan vaativaa, siihen valikoitiin arjen kannalta oleelliseksi koettuja toimintoja. Tulevaisuudessa olisi hyvä tutkia vielä syvällisemmin kanta-asiakasominaisuuksien käytettävyyttä sekä esimerkiksi kassan hakukentän käytettävyyttä.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste