Saudi-Arabia potentiaalisena luksusmatkailukohteena
Mandell, Oona (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210654
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210654
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisia mielikuvia suomalaisilla matkailijoilla on Saudi-Arabiasta mahdollisena luksusmatkailukohteena. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Haaga-Helia ammattikorkeakoulun VIP – Kestävän luksusmatkailun osaamisverkosto-hankkeelle. Aihe on ajankohtainen, sillä Saudi-Arabia pyrkii monipuolistamaan talouttaan laajamittaisen Vision 2030 -hankkeen avulla. Ohjelmassa matkailu on nostettu yhdeksi keskeiseksi kehityskohteeksi, ja tavoitteena on houkutella kansainvälisiä matkailijoita eri puolilta maailmaa, erityisesti luksusmatkailun segmentissä. Tutkimuksessa kartoitettiin suomalaisten näkemyksiä, kiinnostuksen kohteita sekä mahdollisia esteitä, jotka vaikuttavat heidän suhtautumiseensa Saudi-Arabiaan luksusmatkailukohteena.
Luksusmatkailu on nopeasti kasvava matkailualan osa-alue, joka tuottaa merkittävän osan alan tuloista, vaikka kohderyhmä on pieni. Luksusmatkailu voidaan jakaa kahteen pääsuuntaukseen: konservatiiviseen ja moderniin luksukseen, joista jälkimmäinen painottaa yksilöllisyyttä, vastuullisuutta sekä ympäristötietoisuutta. Mielikuvat luksuskohteista muodostuvat muun muassa kohteen maineen, turvallisuuden ja palvelun laadun perusteella. Positiivisia mielikuvia syntyy, kun kohde vastaa matkailijan odotuksiin ja tarjoaa elämyksiä, jotka koetaan merkityksellisiksi.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2025. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä, jossa vastaajat saivat kuvata näkemyksiään avoimilla ja monivalintakysymyksillä. Kyselyn vastaukset analysoitiin hyödyntämällä Webropol-työkalua.
Tulosten perusteella Saudi-Arabia ei tällä hetkellä näyttäydy houkuttelevana luksusmatkakohteena suomalaisille matkailijoille, mutta siihen liitettiin myös kiinnostavia ja potentiaalisia piirteitä, kuten ainutlaatuisuus, kulttuuri ja luksuspalvelut. Saudi-Arabiaan liitettyihin luksusmatkailun mielikuviin sisältyivät erityisesti tasokas asiakaspalvelu ja laadukas majoitus, joita vastaajat pitivät yleisesti tärkeinä luksusmatkoillaan.
Keskeisimmät matkustamisen esteet liittyivät tiedon puutteeseen sekä yhteiskunnallisiin näkökulmiin. Monet vastaajat ilmaisivat huolta turvallisuudesta ja uskonnollisista rajoituksista, jotka nähtiin matkustuspäätöksiä rajoittavina tekijöinä. Myös kulttuurierot ja paikalliset rajoitteet koet-tiin mahdollisina esteinä matkustamiselle. Vision 2030 -hankkeen vaikutus koettiin vielä rajalliseksi, mutta sen tulevaisuuden mahdollisuudet nähtiin myönteisinä.
Tutkimuksen perusteella Saudi-Arabia voi tulevaisuudessa kehittyä houkuttelevaksi luksuskohteeksi suomalaisille matkailijoille, mikäli se kykenee vastaamaan matkailijoiden odotuksiin. Luottamuksen ja tietämyksen rakentaminen ovat keskeisiä tekijöitä maan houkuttelevuuden lisäämisessä luksusmatkailun näkökulmasta.
Luksusmatkailu on nopeasti kasvava matkailualan osa-alue, joka tuottaa merkittävän osan alan tuloista, vaikka kohderyhmä on pieni. Luksusmatkailu voidaan jakaa kahteen pääsuuntaukseen: konservatiiviseen ja moderniin luksukseen, joista jälkimmäinen painottaa yksilöllisyyttä, vastuullisuutta sekä ympäristötietoisuutta. Mielikuvat luksuskohteista muodostuvat muun muassa kohteen maineen, turvallisuuden ja palvelun laadun perusteella. Positiivisia mielikuvia syntyy, kun kohde vastaa matkailijan odotuksiin ja tarjoaa elämyksiä, jotka koetaan merkityksellisiksi.
Tutkimus toteutettiin keväällä 2025. Aineisto kerättiin verkkokyselyllä, jossa vastaajat saivat kuvata näkemyksiään avoimilla ja monivalintakysymyksillä. Kyselyn vastaukset analysoitiin hyödyntämällä Webropol-työkalua.
Tulosten perusteella Saudi-Arabia ei tällä hetkellä näyttäydy houkuttelevana luksusmatkakohteena suomalaisille matkailijoille, mutta siihen liitettiin myös kiinnostavia ja potentiaalisia piirteitä, kuten ainutlaatuisuus, kulttuuri ja luksuspalvelut. Saudi-Arabiaan liitettyihin luksusmatkailun mielikuviin sisältyivät erityisesti tasokas asiakaspalvelu ja laadukas majoitus, joita vastaajat pitivät yleisesti tärkeinä luksusmatkoillaan.
Keskeisimmät matkustamisen esteet liittyivät tiedon puutteeseen sekä yhteiskunnallisiin näkökulmiin. Monet vastaajat ilmaisivat huolta turvallisuudesta ja uskonnollisista rajoituksista, jotka nähtiin matkustuspäätöksiä rajoittavina tekijöinä. Myös kulttuurierot ja paikalliset rajoitteet koet-tiin mahdollisina esteinä matkustamiselle. Vision 2030 -hankkeen vaikutus koettiin vielä rajalliseksi, mutta sen tulevaisuuden mahdollisuudet nähtiin myönteisinä.
Tutkimuksen perusteella Saudi-Arabia voi tulevaisuudessa kehittyä houkuttelevaksi luksuskohteeksi suomalaisille matkailijoille, mikäli se kykenee vastaamaan matkailijoiden odotuksiin. Luottamuksen ja tietämyksen rakentaminen ovat keskeisiä tekijöitä maan houkuttelevuuden lisäämisessä luksusmatkailun näkökulmasta.