Asukkaiden kokemuksia Omaperhe-verkkopalvelusta Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella
Hämäläinen, Anne; Korva, Mikaela (2025)
Hämäläinen, Anne
Korva, Mikaela
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910434
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910434
Tiivistelmä
Tutkimme työssämme Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaiden kokemuksia alueella toukokuussa 2023 käyttöön otetusta Omaperhe-verkkopalvelusta. Kansallinen Omaperhe on DigiFinlandin tuottama ja yhteistyössä hyvinvointialueiden, Helsingin kaupungin, järjestöjen, seurakuntien ja kansallisten toimijoiden kanssa kehitetty. Verkkopalvelu on osa isompaa sähköisen perhekeskuksen kokonaisuutta. Sähköisen perhekeskuksen tavoitteena on tukea fyysisiä perhekeskuksia tarjoten ihmisille perhekeskusten luotettavan tiedon ja palvelut matalalla kynnyksellä ja joustavassa muodossa.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen kanssa, joka on edistänyt sähköisen perhekeskuksen käyttöönottoa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, missä määrin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat tuntevat Omaperhe-verkkopalvelun, missä määrin palvelua käytetään ja miten verkkopalvelun hyöty koetaan. Koska palvelu on uudenlainen, nousi halu kuulla asukkaita sen käyttökokemuksesta ja selvittää, miten laajasti sitä hyvinvointialueella hyödynnetään ja koetaanko se hyväksi lisäksi hyvinvointialueen palveluvalikoimaa. Suoritimme opinnäytetyötä varten anonyymin kyselytutkimuksen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Tutkimuksen menetelmänä käytimme monimenetelmällistä tutkimusta, eli hyödynsimme sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen piirteitä. Keräsimme aineistoa kahden viikon ajan pyrkien samaan mahdollisimman laajan vastaajamäärän hyvinvointialueen asukkaista.
Kyselymme tuotti 68 vastausta. Määrä on pienempi kuin toivoimme, emmekä tutkimuksen resurssien puitteissa onnistuneet tavoittamaan pienempien kuntien asukkaita, vaan suurin osa vastaajista oli Seinäjoelta ja Kurikasta. Sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä sisältänyt kysely tuotti kuitenkin rikkaan aineiston näiden vastaajien kokemuksista muun muassa Omaperheen tunnettuudesta, sivuston selkeydestä ja heidän toiveistaan verkkopalvelun sisällöstä ja käytettävyydestä. Omaperhettä pidettiin vastaajien keskuudessa hyvänä lisänä hyvinvointialueen palveluvalikoimassa ja pidettiin tärkeänä, että perheille on tarjolla luotettavaa tietoa sisältävä lähde. He, jotka kävivät tutustumassa verkkopalveluun kyselyn yhteydessä ensimmäistä kertaa, ilahtuivat sen tarjoamasta sisällöstä. Kehittämiskohteina Omaperheessä vastaajat näkivät tunnettuuden lisäämisen sekä käyttäjäystävällisyyden ja paikallisten palveluiden määrän lisäämisen.
Tutkimus tehtiin yhteistyössä Hyvinvoiva Etelä-Pohjanmaa -hankkeen kanssa, joka on edistänyt sähköisen perhekeskuksen käyttöönottoa Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueella. Tutkimuksen tavoitteena oli tutkia, missä määrin Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaat tuntevat Omaperhe-verkkopalvelun, missä määrin palvelua käytetään ja miten verkkopalvelun hyöty koetaan. Koska palvelu on uudenlainen, nousi halu kuulla asukkaita sen käyttökokemuksesta ja selvittää, miten laajasti sitä hyvinvointialueella hyödynnetään ja koetaanko se hyväksi lisäksi hyvinvointialueen palveluvalikoimaa. Suoritimme opinnäytetyötä varten anonyymin kyselytutkimuksen Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen asukkaille. Tutkimuksen menetelmänä käytimme monimenetelmällistä tutkimusta, eli hyödynsimme sekä määrällisen että laadullisen tutkimuksen piirteitä. Keräsimme aineistoa kahden viikon ajan pyrkien samaan mahdollisimman laajan vastaajamäärän hyvinvointialueen asukkaista.
Kyselymme tuotti 68 vastausta. Määrä on pienempi kuin toivoimme, emmekä tutkimuksen resurssien puitteissa onnistuneet tavoittamaan pienempien kuntien asukkaita, vaan suurin osa vastaajista oli Seinäjoelta ja Kurikasta. Sekä suljettuja että avoimia kysymyksiä sisältänyt kysely tuotti kuitenkin rikkaan aineiston näiden vastaajien kokemuksista muun muassa Omaperheen tunnettuudesta, sivuston selkeydestä ja heidän toiveistaan verkkopalvelun sisällöstä ja käytettävyydestä. Omaperhettä pidettiin vastaajien keskuudessa hyvänä lisänä hyvinvointialueen palveluvalikoimassa ja pidettiin tärkeänä, että perheille on tarjolla luotettavaa tietoa sisältävä lähde. He, jotka kävivät tutustumassa verkkopalveluun kyselyn yhteydessä ensimmäistä kertaa, ilahtuivat sen tarjoamasta sisällöstä. Kehittämiskohteina Omaperheessä vastaajat näkivät tunnettuuden lisäämisen sekä käyttäjäystävällisyyden ja paikallisten palveluiden määrän lisäämisen.