Näkyvyyden lisääminen sosiaalisen median avulla
Mäntymaa, Mari (2025)
Mäntymaa, Mari
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910339
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910339
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona sisustusarkkitehdeille Anita Koskiselle ja Marko Paanaselle. Työn lähtökohtana oli havainto siitä, ettei toimeksiantajien yhteiselle toiminnalle ollut vielä luotu sosiaalisen median kanavia, joiden kautta heidän osaamistaan, projektejaan ja palveluitaan voitaisiin tuoda esille potentiaalisille asiakkaille. Sosiaalisen median eli somen hyödyntäminen liiketoiminnan tukena oli heille uutta, eikä tarvittavaa osaamista tai resursseja ollut aiemmin käytettävissä.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä toimeksiantajien näkyvyyttä ja tunnettuutta somen avulla sekä luoda perusta asiakashankinnan kehittämiselle somen kanavissa. Tavoitteeseen pyrittiin rakentamalla somestrategia, määrittelemällä brändiä tukevat linjaukset sekä ottaa käyttöön konkreettiset yritystilit Instagramissa ja Facebookissa. Tarkoituksena on, että syntyneet kanavat ja käytännöt jäisivät toimeksiantajien omaan käyttöön työn päätyttyä.
Työ jakautuu teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoriaosuudessa perehdytään sosiaalisen median strategiseen käyttöön, brändin rakentamiseen ja digitaalisen markkinoinnin keinoihin ajankohtaisen kirjallisuuden ja artikkelien pohjalta. Käytännön toteutuksessa perustetaan yritykselle brändin mukaiset somekanavat, laaditaan sisältösuunnitelma, valitaan viestintätyyli sekä otetaan käyttöön työkaluja julkaisujen suunnitteluun ja ajastamiseen.
Vaikka työssä asetettuja seuraajatavoitteita tai asiakashankinnan konkreettisia tuloksia ei lyhyellä seuranta-ajalla saavutettu, työ onnistui kasvattamaan brändin tunnettuutta ja luomaan tunnistettavan visuaalisen ilmeen sekä viestintätyylin. Instagramissa julkaisut keräsivät yhteensä yli 19 000 katselukertaa ja 660 reaktiota. Erityisesti Reels-videot, henkilökohtaiset sisällöt ja yhteistyöjulkaisut lisäsivät näkyvyyttä ja sitoutumista.
Opinnäytetyö tarjosi toimeksiantajille käytännön työkaluja ja selkeän aloituksen sosiaalisen median hyödyntämiseen sekä opinnäytetyön tekijälle arvokasta kokemusta projektin suunnittelusta, toteutuksesta ja analysoinnista.
Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä toimeksiantajien näkyvyyttä ja tunnettuutta somen avulla sekä luoda perusta asiakashankinnan kehittämiselle somen kanavissa. Tavoitteeseen pyrittiin rakentamalla somestrategia, määrittelemällä brändiä tukevat linjaukset sekä ottaa käyttöön konkreettiset yritystilit Instagramissa ja Facebookissa. Tarkoituksena on, että syntyneet kanavat ja käytännöt jäisivät toimeksiantajien omaan käyttöön työn päätyttyä.
Työ jakautuu teoreettiseen ja toiminnalliseen osaan. Teoriaosuudessa perehdytään sosiaalisen median strategiseen käyttöön, brändin rakentamiseen ja digitaalisen markkinoinnin keinoihin ajankohtaisen kirjallisuuden ja artikkelien pohjalta. Käytännön toteutuksessa perustetaan yritykselle brändin mukaiset somekanavat, laaditaan sisältösuunnitelma, valitaan viestintätyyli sekä otetaan käyttöön työkaluja julkaisujen suunnitteluun ja ajastamiseen.
Vaikka työssä asetettuja seuraajatavoitteita tai asiakashankinnan konkreettisia tuloksia ei lyhyellä seuranta-ajalla saavutettu, työ onnistui kasvattamaan brändin tunnettuutta ja luomaan tunnistettavan visuaalisen ilmeen sekä viestintätyylin. Instagramissa julkaisut keräsivät yhteensä yli 19 000 katselukertaa ja 660 reaktiota. Erityisesti Reels-videot, henkilökohtaiset sisällöt ja yhteistyöjulkaisut lisäsivät näkyvyyttä ja sitoutumista.
Opinnäytetyö tarjosi toimeksiantajille käytännön työkaluja ja selkeän aloituksen sosiaalisen median hyödyntämiseen sekä opinnäytetyön tekijälle arvokasta kokemusta projektin suunnittelusta, toteutuksesta ja analysoinnista.