Dialektisen käyttäytymisterapian taitovalmennus : opas taitojen ohjaamiseen
Kataja, Milla (2025)
Kataja, Milla
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010506
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010506
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli perehtyä dialektisen käyttäytymisterapian (DKT) hoito-ohjelmaan sekä kohdentaa tarkastelu erityisesti taitovalmennukseen. Yhteistyötahona toimii Attendo Seinäjoen Aalto, joka on nuorten aikuisten mielenterveys- ja päihdekuntoutujien asumispalveluyksikkö.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa dialektisen käyttäytymisterapian taitovalmennusopas, joka sisältää kuvauksen DKT:n taustaperiaatteista ja taidoista sekä kriisitaitoihin liittyviä taitoja, joita työntekijä voi hyödyntää asiakkaan kanssa. Oppaan tavoitteena on toimia apuna ja ohjaavana oppaana tilanteissa, joissa asiakas pyytää tai tarvitsee apua omaan tunteensäätelyynsä. Kehittäminen lähti käyntiin yhteisillä keskusteluilla siitä, minkälainen opas voisi olla käytännössä ja minkälaista sen sisältö voisi olla. Oppaan sisältöä päädyttiin lopulta rajaamaan pelkästään ahdingonsietotaitoihin ja muutamaan tunteensäätelytaitoon. Opas on tehty visuaaliseen muotoon Canva-sovelluksella. Oppaan tekeminen on perustunut dialektisen käyttäytymisterapian kirjallisuuteen ja hoito-ohjelman materiaaleihin.
Teoriaosuudessa käsitellään ihmisen persoonan kehittymistä aina temperamentista persoonan häiriöihin. Persoonallisuushäiriöistä tarkastellaan erityisesti epävakaata persoonallisuushäiriötä, johon DKT on kohdistettu. Dialektista käyttäytymisterapiaa avataan laajemmin teorian lopussa. Tutkimusaineistona on taitovalmennusoppaan laadullisesta arviointikyselystä saadut vastaukset. Kyselyyn vastasivat Seinäjoen Aallon työntekijät. Kyselystä saadun aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua ja tämän työvälineenä värikoodausta saatujen vastausten jäsentelyyn.
Tuloksien mukaan oppaasta onnistuttiin tekemään selkeä, helppolukuinen ja visuaaliselta ilmeeltään hyvä kokonaisuus, josta tarvittava tieto on helposti ja nopeasti saatavilla. Monissa vastauksissa ilmeni kehitystoive jonkinlaisen tunnetilan arviointimittarin lisäämisestä, joka osoittaisi värien avulla, mitä taitoa kannattaa käyttää vastaamaan tunteen intensiteettiä. Kysely osoitti, että DKT:n käyttämistä estävät erityisesti aikaresurssit, asiakkaiden yhtäaikaiset kriisit ja työntekijän oma epävarmuus. Tulokset kuitenkin näyttävät, että opas saattaa lisätä varmuutta tarttua taitovalmennukseen ja helpottaa myös uusien työntekijöiden perehdyttämistä.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa dialektisen käyttäytymisterapian taitovalmennusopas, joka sisältää kuvauksen DKT:n taustaperiaatteista ja taidoista sekä kriisitaitoihin liittyviä taitoja, joita työntekijä voi hyödyntää asiakkaan kanssa. Oppaan tavoitteena on toimia apuna ja ohjaavana oppaana tilanteissa, joissa asiakas pyytää tai tarvitsee apua omaan tunteensäätelyynsä. Kehittäminen lähti käyntiin yhteisillä keskusteluilla siitä, minkälainen opas voisi olla käytännössä ja minkälaista sen sisältö voisi olla. Oppaan sisältöä päädyttiin lopulta rajaamaan pelkästään ahdingonsietotaitoihin ja muutamaan tunteensäätelytaitoon. Opas on tehty visuaaliseen muotoon Canva-sovelluksella. Oppaan tekeminen on perustunut dialektisen käyttäytymisterapian kirjallisuuteen ja hoito-ohjelman materiaaleihin.
Teoriaosuudessa käsitellään ihmisen persoonan kehittymistä aina temperamentista persoonan häiriöihin. Persoonallisuushäiriöistä tarkastellaan erityisesti epävakaata persoonallisuushäiriötä, johon DKT on kohdistettu. Dialektista käyttäytymisterapiaa avataan laajemmin teorian lopussa. Tutkimusaineistona on taitovalmennusoppaan laadullisesta arviointikyselystä saadut vastaukset. Kyselyyn vastasivat Seinäjoen Aallon työntekijät. Kyselystä saadun aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua ja tämän työvälineenä värikoodausta saatujen vastausten jäsentelyyn.
Tuloksien mukaan oppaasta onnistuttiin tekemään selkeä, helppolukuinen ja visuaaliselta ilmeeltään hyvä kokonaisuus, josta tarvittava tieto on helposti ja nopeasti saatavilla. Monissa vastauksissa ilmeni kehitystoive jonkinlaisen tunnetilan arviointimittarin lisäämisestä, joka osoittaisi värien avulla, mitä taitoa kannattaa käyttää vastaamaan tunteen intensiteettiä. Kysely osoitti, että DKT:n käyttämistä estävät erityisesti aikaresurssit, asiakkaiden yhtäaikaiset kriisit ja työntekijän oma epävarmuus. Tulokset kuitenkin näyttävät, että opas saattaa lisätä varmuutta tarttua taitovalmennukseen ja helpottaa myös uusien työntekijöiden perehdyttämistä.