3D-tulostetun kauko-ohjattavan auton suunnittelu ja valmistus
Franck, Alex (2025)
Franck, Alex
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025050910340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja valmistaa 3D-tulostettu kauko-ohjattava auto. Tavoitteena oli tehdä 1:10 skaalan nelivetoinen maastoauto. Auto käytti monia osia Traxxas Maxx kauko-ohjattavasta autosta.
Opinnäytetyön aluksi kerrattiin perustietoa kauko-ohjattavista autoista. Tämän jälkeen siirryttiin pyöräntuennan ja ohjauksen teoriaan. Teoriassa selitettiin käsitteet, joita tarvittiin auton suunnitteluvaiheessa. Lopuksi selitettiin myös perustietoa 3D-tulostuksesta. Teoriaosuuden jälkeen vielä tarkennettiin auton käyttötarkoitusta ja lopuksi listattiin aloittamiseen tarvittavat osat.
Seuraavaksi aloitettiin auton mallinnus. Auto mallinnettiin osa-alue kerrallaan ja lopuksi syvennyttiin pyöräntuennan ja ohjauksen suunnitteluun. Valmiin auton suunnittelun jälkeen auto tulostettiin 3D-tulostimella. Autosta tulostettiin ensin prototyyppiversio PLA-muovista, jonka jälkeen lopullinen versio tulostettiin ASA-muovista.
Tulostamisen jälkeen auto koottiin ja sillä ajettiin koeajoja. Koeajojen perusteella auton osiin tehtiin muokkauksia ja niitä testattiin uudelleen, kunnes auto käyttäytyi toivotulla tavalla. Tämän jälkeen mietittiin auton lopullisia kustannuksia ja listattiin kustannukset taulukkoon. Lopuksi pohdinnassa mietittiin, mitä työssä oli onnistunut ja mitä virheitä siinä oli tehty. Pohdittiin myös opinnäytetyön onnistumista kokonaisuutena ja mitä siitä oli opittu.
Työn lopputuloksena saatiin toimiva 3D-tulostettu kauko-ohjattava auto. Valmis auto oli huomattavasti heikompi kuin vastaavat kaupasta ostettavat mallit, mutta työ oli opettavainen projekti, joka syvensi ymmärrystä auton suunnittelusta.
Opinnäytetyön aluksi kerrattiin perustietoa kauko-ohjattavista autoista. Tämän jälkeen siirryttiin pyöräntuennan ja ohjauksen teoriaan. Teoriassa selitettiin käsitteet, joita tarvittiin auton suunnitteluvaiheessa. Lopuksi selitettiin myös perustietoa 3D-tulostuksesta. Teoriaosuuden jälkeen vielä tarkennettiin auton käyttötarkoitusta ja lopuksi listattiin aloittamiseen tarvittavat osat.
Seuraavaksi aloitettiin auton mallinnus. Auto mallinnettiin osa-alue kerrallaan ja lopuksi syvennyttiin pyöräntuennan ja ohjauksen suunnitteluun. Valmiin auton suunnittelun jälkeen auto tulostettiin 3D-tulostimella. Autosta tulostettiin ensin prototyyppiversio PLA-muovista, jonka jälkeen lopullinen versio tulostettiin ASA-muovista.
Tulostamisen jälkeen auto koottiin ja sillä ajettiin koeajoja. Koeajojen perusteella auton osiin tehtiin muokkauksia ja niitä testattiin uudelleen, kunnes auto käyttäytyi toivotulla tavalla. Tämän jälkeen mietittiin auton lopullisia kustannuksia ja listattiin kustannukset taulukkoon. Lopuksi pohdinnassa mietittiin, mitä työssä oli onnistunut ja mitä virheitä siinä oli tehty. Pohdittiin myös opinnäytetyön onnistumista kokonaisuutena ja mitä siitä oli opittu.
Työn lopputuloksena saatiin toimiva 3D-tulostettu kauko-ohjattava auto. Valmis auto oli huomattavasti heikompi kuin vastaavat kaupasta ostettavat mallit, mutta työ oli opettavainen projekti, joka syvensi ymmärrystä auton suunnittelusta.