For the non-stick : harppustereotypioiden tarkastelu osana harppukonserton sävellystyötä
Varho, Minea (2025)
Varho, Minea
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110588
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051110588
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkasteltiin pedaaliharpun ja sille sävelletyn musiikin historiaa 1700-luvulta 2010-luvulle. Lisäksi lähdekirjallisuuden avulla perehdyttiin harppuun ja harppumusiikkiin liittyvien mielikuvien ja stereotypioiden syntyyn osana soittimen ja sille sävelletyn musiikin kehitystä. Harppuun ja harppumusiikkiin liittyvät mielikuvat paikantuvat lähdekirjallisuudessa erityisesti ranskalaiseen romantiikan ja impressionismin ajan musiikkiin, ja niiden voidaan tulkita olevan yhteydessä sukupuoleen ja sukupuolirooleihin. 1900-luvulta lähtien tätä mielikuvaa on myös tarkoituksellisesti pyritty haastamaan osassa harppusävellyksiä.
Harpun aseman ja sille sävelletyn musiikin kehitystä ovat 1700-luvulta lähtien edistäneet erityisesti harpistit, säveltävät harpistit, soitinrakentajat sekä harpistien ja säveltäjien välinen yhteistyö. Harpulla on tiettyjä erityispiirteitä, jotka säveltäessä vaikuttavat lopputulokseen ja sen soitettavuuteen. Yksi keskeisimmistä erityispiirteistä on harpun pedaalijärjestelmä, joka toisaalta rajoittaa soittimella toteutettavaa kromatiikkaa ja toisaalta luo enharmonisia mahdollisuuksia kuten ei-diatoniset glissandot.
Opinnäytetyön taiteellisena osuutena oli syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana säveltämäni konsertto harpulle ja puhallinensemblelle. Osana sävellystyötä tarkasteltiin soitinstereotypiaa sekä sukupuolisuutta, joka päätyi osaksi teoksen aihetta. Sävellystyötä, teoksen aihevalintaa, rakenne- ja kokoonpanovalintoja sekä sävellystyön taustalla vaikuttaneita mielikuvia ja tarinatasoa käsiteltiin omassa pääluvussaan. Aiheen, tarinatason sekä visuaalisten ja moniaistillisten mielikuvien saamia musiikillisia tulkintamuotoja eriteltiin nuottiesimerkein.
Harpun aseman ja sille sävelletyn musiikin kehitystä ovat 1700-luvulta lähtien edistäneet erityisesti harpistit, säveltävät harpistit, soitinrakentajat sekä harpistien ja säveltäjien välinen yhteistyö. Harpulla on tiettyjä erityispiirteitä, jotka säveltäessä vaikuttavat lopputulokseen ja sen soitettavuuteen. Yksi keskeisimmistä erityispiirteistä on harpun pedaalijärjestelmä, joka toisaalta rajoittaa soittimella toteutettavaa kromatiikkaa ja toisaalta luo enharmonisia mahdollisuuksia kuten ei-diatoniset glissandot.
Opinnäytetyön taiteellisena osuutena oli syksyn 2024 ja kevään 2025 aikana säveltämäni konsertto harpulle ja puhallinensemblelle. Osana sävellystyötä tarkasteltiin soitinstereotypiaa sekä sukupuolisuutta, joka päätyi osaksi teoksen aihetta. Sävellystyötä, teoksen aihevalintaa, rakenne- ja kokoonpanovalintoja sekä sävellystyön taustalla vaikuttaneita mielikuvia ja tarinatasoa käsiteltiin omassa pääluvussaan. Aiheen, tarinatason sekä visuaalisten ja moniaistillisten mielikuvien saamia musiikillisia tulkintamuotoja eriteltiin nuottiesimerkein.