Prosessilaboratorion turvallisuuden ja ohjeistuksen kehittäminen sekä osaamisen varmentaminen
Lahti, Monica (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210638
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Tampereen ammattikorkeakoulun prosessilaboratorion turvallisuutta tunnistamalla ja arvioimalla keskeisimpiä turvallisuusriskejä ja tuottaa konkreettisia toimenpide-ehdotuksia laboratorioturvallisuuden parantamiseksi. Työ toteutettiin opiskelijan näkökulmasta, sillä laboratoriotöitä suorittavat yleisimmin henkilöt, joilla ei ole aiempaa kokemusta prosessiteollisuuden työtehtävistä tai käytettävistä laitteistoista. Työn tilaajana ja toimeksiantajana toimi Tampereen ammattikorkeakoulu.
Tutkimusongelmana oli prosessilaboratorion turvallisuuden kehittäminen riskienhallinnan näkökulmasta. Työn tutkimuskysymysten avulla saatiin selvitettyä, mitkä ovat laboratoriossa esiintyvät merkittävimmät turvallisuusriskit, miten POA-menetelmää voidaan hyödyntää oppimisympäristön riskien tunnistamisessa ja ehkäisyssä sekä miten työohjeistuksia ja osaamisen varmentamista voidaan kehittää siten, että ne tukevat turvallista työskentelyä.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineistoa kerättiin kehitystyöpajasta, jossa opiskelijat toivat esiin turvallisuuteen liittyviä havaintoja ja kehittämisehdotuksia. Näitä hyödyntäen laadittiin POA-menetelmän avulla työkohtaiset riskianalyysit, joissa esitettiin toimenpide-ehdotuksia riskien hallitsemiseksi.
Työn tuloksena syntyi selkeytetyt ja rakenteeltaan yhtenäiset työohjeet, joiden laatimisessa hyödynnettiin SOP-menetelmää. Lisäksi kehitettiin Moodle-alustalle työkohtaisia tenttejä, joiden avulla saadaan varmistettua opiskelijoiden osaaminen ennen laboratoriotöiden suorittamista. Ohjeistusten kehittämisen ja tenttien laatimisen myötä saadaan vahvistettua turvallisuusosaamista sekä vähennettyä työskentelyyn liittyviä riskejä.
Opinnäytetyön tuotokset vastaavat tilaajan tarpeisiin, ja ne voidaan ottaa käyttöön prosessilaboratoriossa. Tulevaisuudessa työohjeita ja tenttejä voidaan kehittää edelleen opiskelijoilta saadun palautteen sekä oppimisympäristöstä tehtyjen käytännön havaintojen mukaan.
Tutkimusongelmana oli prosessilaboratorion turvallisuuden kehittäminen riskienhallinnan näkökulmasta. Työn tutkimuskysymysten avulla saatiin selvitettyä, mitkä ovat laboratoriossa esiintyvät merkittävimmät turvallisuusriskit, miten POA-menetelmää voidaan hyödyntää oppimisympäristön riskien tunnistamisessa ja ehkäisyssä sekä miten työohjeistuksia ja osaamisen varmentamista voidaan kehittää siten, että ne tukevat turvallista työskentelyä.
Toiminnallisen opinnäytetyön aineistoa kerättiin kehitystyöpajasta, jossa opiskelijat toivat esiin turvallisuuteen liittyviä havaintoja ja kehittämisehdotuksia. Näitä hyödyntäen laadittiin POA-menetelmän avulla työkohtaiset riskianalyysit, joissa esitettiin toimenpide-ehdotuksia riskien hallitsemiseksi.
Työn tuloksena syntyi selkeytetyt ja rakenteeltaan yhtenäiset työohjeet, joiden laatimisessa hyödynnettiin SOP-menetelmää. Lisäksi kehitettiin Moodle-alustalle työkohtaisia tenttejä, joiden avulla saadaan varmistettua opiskelijoiden osaaminen ennen laboratoriotöiden suorittamista. Ohjeistusten kehittämisen ja tenttien laatimisen myötä saadaan vahvistettua turvallisuusosaamista sekä vähennettyä työskentelyyn liittyviä riskejä.
Opinnäytetyön tuotokset vastaavat tilaajan tarpeisiin, ja ne voidaan ottaa käyttöön prosessilaboratoriossa. Tulevaisuudessa työohjeita ja tenttejä voidaan kehittää edelleen opiskelijoilta saadun palautteen sekä oppimisympäristöstä tehtyjen käytännön havaintojen mukaan.