Palvelun kehittäminen TYHY-toimintaan: case: keramiikkatyöpaja
Mäkelä, Ronja (2025)
Mäkelä, Ronja
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010535
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051010535
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee keramiikkapalvelun kehittämistä työhyvinvointitoimintaan. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jossa toiminnallisuus toteutettiin keramiikkatyöpajan muodossa. Työpajaan osallistuneet olivat merkittävässä osassa palvelun kokeilua ja kehittämistä. Osallistujien palautteen avulla palvelua kehitetään asiakaslähtöisesti, joka on palvelumuotoilussa lähtökohtana.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty työhyvinvoinnin ja palvelumuotoilun teoreettista tietoa palvelun kehittämisen perustana. Teoreettisen tiedon kartoittamisen jälkeen päästään suunnittelemaan palvelua ja lopulta toteuttamaan keramiikkatyöpaja. Tämän jälkeen palvelua arvioidaan ja kehitetään eteenpäin vielä toimivammaksi.
Palvelun kehittämisessä käytettiin apuna kerättyä palautetta palautekyselyn ja havainnoinnin avulla. Työssä hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä ja asiakaslähtöistä lähestymistapaa palvelun suunnittelussa ja toteutuksessa. Tavoitteena on luoda työhyvinvointia tukeva ja mielekäs toiminta, joka vastaa osallistujien toiveita ja tarpeita.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostuu kaksi kehitettyä palvelupolkua. Palvelupolut toimivat hyvänä lähtökohtana tulevaisuuden yrityksen luomisessa.
Opinnäytetyössä on hyödynnetty työhyvinvoinnin ja palvelumuotoilun teoreettista tietoa palvelun kehittämisen perustana. Teoreettisen tiedon kartoittamisen jälkeen päästään suunnittelemaan palvelua ja lopulta toteuttamaan keramiikkatyöpaja. Tämän jälkeen palvelua arvioidaan ja kehitetään eteenpäin vielä toimivammaksi.
Palvelun kehittämisessä käytettiin apuna kerättyä palautetta palautekyselyn ja havainnoinnin avulla. Työssä hyödynnetään palvelumuotoilun menetelmiä ja asiakaslähtöistä lähestymistapaa palvelun suunnittelussa ja toteutuksessa. Tavoitteena on luoda työhyvinvointia tukeva ja mielekäs toiminta, joka vastaa osallistujien toiveita ja tarpeita.
Opinnäytetyön lopputuloksena muodostuu kaksi kehitettyä palvelupolkua. Palvelupolut toimivat hyvänä lähtökohtana tulevaisuuden yrityksen luomisessa.