Laatikkokuljettimen paineilmakäyttöisen kääntömekanismin suunnittelu
Rajala, Ville (2025)
Rajala, Ville
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210717
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantajana toimi A-Logistiikka Oy, joka huolehtii Atria Oyj:n Suomen markkinoiden logistisesta kuljetusketjusta. Tavoitteena oli suunnitella ja muokata nykyisestä kääntömekanismista tulevaisuutta ajatellen toimiva ja huoltoystävällinen. Nykyisellään mekanismi on toteutettu pientä 0,06 kilowatin sähkömoottoria käyttäen, mutta vastaavan moottorin hankkiminen ei ole enää mahdollista. Pneumaattinen mekanismi olisi kustannustehokas muutos, sillä A-Logistiikan kaltaisessa tehtaassa on paineilmaa hyvin saatavilla.
Työ eteni alkuun verkkaisesti, mutta lopulta työn tekeminen kävi nopeasti uusien ideoiden ja toteutusmahdollisuuksien myötä. Suunnitelmia varten selvitettiin konstruktiosuunnittelusta ja valmistusystävällisyydestä teoriaa, joiden pohjalta osattiin suunnitella työn toteutusta ja osien suunnittelua valmistuksen ja kokoonpanon näkökulmasta. Työpaikalla mietittiin sopivia toteutusvaihtoehtoja valitulle konseptille ohjaajien kanssa.
Paineilmatekniikan näkökulmasta ensin selvitettiin alkuperäisen moottorin kohdistama voima kääntömekanismiin, jotta osattiin valita sopivan kokoinen sylinteri. Vipumekanismi valikoitui voiman välitysmenetelmäksi paineilmasylinterillä, jonka avulla pienemmälläkin sylinterillä riittää voima kääntämiseen. Sitten selvitettiin kääntömekanismin mitat, jotta suunnitelmia varten päästiin mallintamaan tärkeimmät osat, jonka jälkeen alettiin miettimään toteutusta. Työn tavoitteista karsittiin käytännön testimalli aikataulusyistä. Toimeksiantaja sai työn lopputuloksena valmiin vaihtoehdon kääntömekanismin toteutukseen, jonka se voi toteuttaa sopivaksi näkemällään ajalla. Toimeksiantaja voi myös muokata suunnitelmaa parhaaksi näkemällään tavalla.
Työ eteni alkuun verkkaisesti, mutta lopulta työn tekeminen kävi nopeasti uusien ideoiden ja toteutusmahdollisuuksien myötä. Suunnitelmia varten selvitettiin konstruktiosuunnittelusta ja valmistusystävällisyydestä teoriaa, joiden pohjalta osattiin suunnitella työn toteutusta ja osien suunnittelua valmistuksen ja kokoonpanon näkökulmasta. Työpaikalla mietittiin sopivia toteutusvaihtoehtoja valitulle konseptille ohjaajien kanssa.
Paineilmatekniikan näkökulmasta ensin selvitettiin alkuperäisen moottorin kohdistama voima kääntömekanismiin, jotta osattiin valita sopivan kokoinen sylinteri. Vipumekanismi valikoitui voiman välitysmenetelmäksi paineilmasylinterillä, jonka avulla pienemmälläkin sylinterillä riittää voima kääntämiseen. Sitten selvitettiin kääntömekanismin mitat, jotta suunnitelmia varten päästiin mallintamaan tärkeimmät osat, jonka jälkeen alettiin miettimään toteutusta. Työn tavoitteista karsittiin käytännön testimalli aikataulusyistä. Toimeksiantaja sai työn lopputuloksena valmiin vaihtoehdon kääntömekanismin toteutukseen, jonka se voi toteuttaa sopivaksi näkemällään ajalla. Toimeksiantaja voi myös muokata suunnitelmaa parhaaksi näkemällään tavalla.