Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma GRHealth Oy:lle
Tallberg, Teemu (2025)
Tallberg, Teemu
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210757
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210757
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena on tuottaa sosiaalisen median markkinointisuunnitelma toimeksiantona GRHealth Oy:lle. GRHealth Oy on 2012 perustettu perheyritys, jonka toiminta keskittyy kehon kuntoutumiseen ja palautumiseen kehitettyjen tuotteiden ja palveluiden tarjoamiseen. Opinnäytetyön tekeminen alkoi keväällä 2024, ja se tuli valmiiksi keväällä 2025.
Keskusteltuani yrityksen toimitusjohtajan kanssa kävi ilmi, että toimet sosiaalisessa mediassa ovat jääneet vajavaisiksi. Tämän myötä päätimme yhdessä, että teen toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantona yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa varten. Tämän myötä tämä opinnäytetyö on ajankohtainen toimeksiantajayritykselle. Rajasimme aiheen yhdessä koskemaan pelkästään sosiaalista mediaa, koska johto koki tämän erityisen haastavaksi ja kaipasi siihen apua. Rajauksen ulkopuolelle jää siis tulosten mittaaminen ja suunnitelman toteuttaminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä GRHealth Oy:lle markkinointisuunnitelma, jota lähdetään toteuttamaan sosiaalisessa mediassa. Työn keskiössä on koko ajan ollut, että se on helppo ottaa käyttöön ja siitä löytyy selkeät toimintaohjeet markkinoinnin aloitukselle. Työn tarkastelun kannalta työ sisältää markkinointisuunnitelman ja toimeksiantajalle jää arviointi sen toimivuudesta.
Työ muodostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa esitellään, mitä digitaalisen sekä sosiaalisen median markkinointi pitää sisällään. Tämän jälkeen esitellään ja syvennytään SOSTAC-malliin. SOSTAC-malli toimi markkinointisuunnitelman perustana. Teoriaosuuden jälkeen siirrytään toiminnalliseen osuuteen, eli markkinointisuunnitelmaan.
Markkinointisuunnitelman alussa käydään läpi toimeksiantajayrityksen nykytila sekä haasteet. Sen jälkeen käydään läpi markkinointisuunnitelma ja se, millaisiin eri malleihin päädyttiin. Lopuksi käydään läpi, kuinka markkinointisuunnitelman toimenpiteitä voidaan seurata. Työn lopussa käydään läpi pohdintoja työstä.
Opinnäytetyön avulla saatiin rakennettua yritykselle selkeä ja helposti toteutettava markkinointisuunnitelma, johon yrityksen johto oli tyytyväinen. Markkinointisuunnitelma on ketterä ja, sitä voi optimoida yrityksen tulevaisuuden tarpeisiin helposti.
Keskusteltuani yrityksen toimitusjohtajan kanssa kävi ilmi, että toimet sosiaalisessa mediassa ovat jääneet vajavaisiksi. Tämän myötä päätimme yhdessä, että teen toiminnallisen opinnäytetyön toimeksiantona yritykselle sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa varten. Tämän myötä tämä opinnäytetyö on ajankohtainen toimeksiantajayritykselle. Rajasimme aiheen yhdessä koskemaan pelkästään sosiaalista mediaa, koska johto koki tämän erityisen haastavaksi ja kaipasi siihen apua. Rajauksen ulkopuolelle jää siis tulosten mittaaminen ja suunnitelman toteuttaminen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä GRHealth Oy:lle markkinointisuunnitelma, jota lähdetään toteuttamaan sosiaalisessa mediassa. Työn keskiössä on koko ajan ollut, että se on helppo ottaa käyttöön ja siitä löytyy selkeät toimintaohjeet markkinoinnin aloitukselle. Työn tarkastelun kannalta työ sisältää markkinointisuunnitelman ja toimeksiantajalle jää arviointi sen toimivuudesta.
Työ muodostuu teoriaosuudesta ja toiminnallisesta osuudesta. Teoriaosuudessa esitellään, mitä digitaalisen sekä sosiaalisen median markkinointi pitää sisällään. Tämän jälkeen esitellään ja syvennytään SOSTAC-malliin. SOSTAC-malli toimi markkinointisuunnitelman perustana. Teoriaosuuden jälkeen siirrytään toiminnalliseen osuuteen, eli markkinointisuunnitelmaan.
Markkinointisuunnitelman alussa käydään läpi toimeksiantajayrityksen nykytila sekä haasteet. Sen jälkeen käydään läpi markkinointisuunnitelma ja se, millaisiin eri malleihin päädyttiin. Lopuksi käydään läpi, kuinka markkinointisuunnitelman toimenpiteitä voidaan seurata. Työn lopussa käydään läpi pohdintoja työstä.
Opinnäytetyön avulla saatiin rakennettua yritykselle selkeä ja helposti toteutettava markkinointisuunnitelma, johon yrityksen johto oli tyytyväinen. Markkinointisuunnitelma on ketterä ja, sitä voi optimoida yrityksen tulevaisuuden tarpeisiin helposti.