Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Hämeen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Tieliikenneonnettomuuksien itsetuhotapaukset Suomessa : Alueellinen analyysi Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa

Gutzén, Anniina (2025)

 
Avaa tiedosto
Gutzen_Anniina.pdf (1.146Mt)
Lataukset: 


Gutzén, Anniina
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210743
Tiivistelmä
Työn lähtökohtana on tutkia tieliikenteen itsemurhatapauksia Suomessa ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toiminta-alueella. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää kuolemaan johtaneita tieliikenneonnettomuuksia, jotka on onnettomuustutkinnassa määritelty itsetuhoisiksi tai joissa on vahva epäily tahallisesta aiheuttamisesta. Tarkoituksena on analysoida näiden onnettomuuksien määrää ja kehitystä sekä valtakunnallisesti että alueellisesti erityisesti Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakuntien alueella.
Työssä käydään läpi tieliikenneonnettomuuksien ja itsemurhien tilastointikäytänteitä Suomessa sekä verrataan vastaavia käytänteitä Ruotsissa ja Norjassa. Suomessa on viime vuosina ryhdytty julkaisemaan erillisiä tietoja tieliikenteessä tapahtuneista itsemurhatapauksista, mutta alueellista erittelyä ei ole virallisessa tilastoinnissa saatavilla.
Tutkimuksen tilastoanalyysi kattaa vuodet 2014–2023 ja siinä hyödynnetään pääosin Onnettomuustietoinstituutin (OTI) aineistoja, jotka perustuvat liikenneonnettomuuksien tutkijalautakuntien yksityiskohtaisiin selvityksiin kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista. Tutkimuksessa käytetään Onnettomuustietoinstituutin aineistojen lisäksi Tilastokeskuksen tietokanta-aineistoja sekä ja kansainvälisiä julkisesti saatavilla olevia tietolähteitä.
Tulosten perusteella itsetuhotapaukset muodostavat huomattavan osuuden kaikista kuolemaan johtaneista tieliikenneonnettomuuksista: valtakunnallisesti noin 14–18 prosenttia, ja Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa vastaava osuus on keskimäärin noin 7–24 prosenttia. Tapausten taustalla vaikuttavat usein mielenterveyteen liittyvät tekijät sekä päihteiden käyttö.
Johtopäätöksenä korostuu, että tieliikenteessä tapahtuvaa itsetuhoa on tarpeen käsitellä osana laajempaa ennaltaehkäisevää mielenterveystyötä. Lisäksi tarvitaan poikkihallinnollista yhteistyötä, jossa liikenneturvallisuuden kehittäjät, terveydenhuolto, poliisi, sosiaalitoimi ja eri järjestöt tekevät tiivistä yhteistyötä. Tutkimuksen perusteella suositellaan entistä tarkempia ja yhdenmukaisempia tilastointimenetelmiä, jotta ongelman laajuus tulisi näkyviin ja ennaltaehkäisevät toimet voitaisiin kohdentaa tarkasti.
Työ on tehty Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen toimeksiantona. Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen Liikennevastuualueen toiminta-alueeseen kuuluu Pohjois-Pohjanmaan ja Kainuun maakunnat, joiden yhteenlaskettu asukasmäärä on noin 490 000 henkilöä. (Tilastokeskus, väestötietoja maakunnittain, 2023)
 
The purpose of this thesis is to investigate suicide cases in road traffic in Finland and within the operational area of the North Ostrobothnia Centre for Economic Development, Transport and the Environment. The aim is to examine fatal road traffic accidents that have been defined as suicidal or have strong suspicion of intentional causation based on accident investigation data. The purpose is to analyze the number and development of these accidents both nationally and regionally, especially in the regions of North Ostrobothnia and Kainuu.
The thesis reviews the statistical practices of road traffic accidents and suicides in Finland and compares them with similar practices in Sweden and Norway. In recent years, Finland has started publishing separate data on suicide cases in road traffic, but regional breakdowns are not available in official statistics.
The statistical analysis of the study covers the years 2014–2023 and mainly utilizes data from the The Finnish Crash Data Institute (OTI), which is based on detailed investigations into fatal road traffic accidents by accident investigation boards. In addition to the data from The Finnish Crash Data Institute, the study uses database materials from Statistics Finland and publicly available international sources.
Based on the results, suicide cases constitute a significant proportion of all fatal road traffic accidents: nationally about 14–18 percent, and in North Ostrobothnia and Kainuu the corresponding proportion is on average about 7–24 percent. In these cases, factors influencing often include mental health issues and substance abuse.
The conclusion emphasizes the need to address suicides in road traffic as part of broader preventive mental health work. Additionally, cross-sectoral cooperation is needed, where traffic safety developers, healthcare, police, social services, and various organizations work closely together. The study recommends more precise and consistent statistical methods to make the extent of the problem visible and to accurately target preventive measures.
The work was commissioned by the North Ostrobothnia ELY Centre. The Transport Responsibility Area of the North Ostrobothnia ELY Centre covers the regions of North Ostrobothnia and Kainuu, with a combined population of approximately 490,000 people (Tilastokeskus, Väestötietoja maakunnittain, 2023).
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste