Automaation vaikutus kirjanpitäjän työhön : case: Tilitoimisto X
Venho, Anu (2025)
Venho, Anu
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210741
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210741
Tiivistelmä
Teknologian, etenkin automaation, kehitys on muuttanut kirjanpitäjien työtehtäviä. Automaatio on mahdollistanut joidenkin taloushallinnon prosessien suorittamisen kokonaan tai osittain koneellisesti vapauttaen aikaa asiantuntevampaan työhön. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kyselyn avulla, miten automaatio on vaikuttanut toimeksiantajayrityksessä kirjanpitäjien työtehtäviin, ammatillisiin valmiuksiin ja asiakastyytyväisyyteen.
Opinnäytetyön tietoperustaosassa perehdyttiin yleisesti taloushallinnon alaan ennen automaatiota ja automaation jälkeen. Lähemmin tarkasteltiin, miten eri taloushallinnon prosesseissa automaatio on vaikuttanut kirjanpitäjän rooliin. Tutkimuksen empiirisessä osiossa syvennyttiin aiheeseen toimeksiantajayrityksen näkökulmasta tutustumalla toimeksiantajayrityksen taloushallinnon ohjelmistoon ja toimintatapoihin. Tässä osiossa käsiteltiin toteutetun kyselyn laatimista sekä analysoitiin saatuja tuloksia.
Tämän työn johtopäätöksinä voidaan todeta, että automaation lisääntyminen kirjanpidossa on antanut kirjanpitäjille aikaa olla enemmän asiakkaan tukena liiketoiminnassa. Ohjelmiston vaihtuminen entistä automatisoidumpaan on tuonut myös haasteita, joita pyritään toimeksiantajayrityksessä ratkomaan. Advances in technology, especially automation, have changed the role of accountants. Automation has made it possible for some financial management processes to be carried out fully or partially by machine. This frees up time for expert work. The aim of this thesis was to use a survey to examine how automation has affected accountants' work tasks, professional skills and customer satisfaction in the client company.
The knowledge base part of the thesis focused on the field of financial management before and after automation. A closer look was made at how automation has affected the role of the accountant in different financial management processes. At the empirical section of the study was delved into the topic from the perspective of the client company by familiarizing the financial management software and operating methods of the client company. This section dealt with the preparation of the survey carried out, and analysing the obtained results as well.
As a conclusion, this thesis found out that, the increase in automation in accounting has given accountants time to be more supportive of the customer in business. The change to more automated software has also brought some challenges that the client company is attempt to solve.
Opinnäytetyön tietoperustaosassa perehdyttiin yleisesti taloushallinnon alaan ennen automaatiota ja automaation jälkeen. Lähemmin tarkasteltiin, miten eri taloushallinnon prosesseissa automaatio on vaikuttanut kirjanpitäjän rooliin. Tutkimuksen empiirisessä osiossa syvennyttiin aiheeseen toimeksiantajayrityksen näkökulmasta tutustumalla toimeksiantajayrityksen taloushallinnon ohjelmistoon ja toimintatapoihin. Tässä osiossa käsiteltiin toteutetun kyselyn laatimista sekä analysoitiin saatuja tuloksia.
Tämän työn johtopäätöksinä voidaan todeta, että automaation lisääntyminen kirjanpidossa on antanut kirjanpitäjille aikaa olla enemmän asiakkaan tukena liiketoiminnassa. Ohjelmiston vaihtuminen entistä automatisoidumpaan on tuonut myös haasteita, joita pyritään toimeksiantajayrityksessä ratkomaan.
The knowledge base part of the thesis focused on the field of financial management before and after automation. A closer look was made at how automation has affected the role of the accountant in different financial management processes. At the empirical section of the study was delved into the topic from the perspective of the client company by familiarizing the financial management software and operating methods of the client company. This section dealt with the preparation of the survey carried out, and analysing the obtained results as well.
As a conclusion, this thesis found out that, the increase in automation in accounting has given accountants time to be more supportive of the customer in business. The change to more automated software has also brought some challenges that the client company is attempt to solve.