Selvitys Vahvuuslähtöinen ohjaus -etäkoulutuksesta
Teräväinen, Mira (2025)
Teräväinen, Mira
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210944
Tiivistelmä
Vuonna 2023 siirryttiin maakuntajaollisesti 21 hyvinvointialueeseen. Varsinais-Suomen alueella haluttiin edistää ennaltaehkäisevien palvelujen hyödyntämistä ja nähtiin tarpeen kehittää ja yhtenäistää elintapaohjaus- ja liikuntaneuvontapalveluketjua.
Opinnäytetyö käsittelee Vahvuuslähtöisen ohjauksen etäkoulutusta ja sen vaikutuksia elintapaohjaajien ja liikuntaneuvojien osaamiseen Varsinais-Suomen hyvinvointialueella. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselynä ja laadullisena teemahaastatteluna. Kyselyt tehtiin Webropol-alustalla ja haastattelut Teamsin välityksellä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka etäkoulutus vaikuttaa ammattilaisten kykyyn käyttää motivoivaan haastatteluun perustuvaa vahvuuslähtöinen ohjaus menetelmää asiakastyössä.
Tulokset osoittivat, että etäkoulutus lisäsi merkittävästi ammattilaisten osaamista vahvuuslähöisen ohjauksen käytössä. Koulutuksen jälkeen ammattilaiset kokivat pystyvänsä paremmin tukemaan asiakkaita elämäntapamuutoksissa ja käyttämään myönteistä vuorovaikutusta tehokkaammin asiakastilanteissa. Haastattelujen perusteella koulutus toimi hyvänä muistutuksena ja vahvistuksena jo olemassa oleville tiedoille ja taidoille. Tutkimus osoitti, että yksi kahden tunnin etäkoulutus ei ollut kaikille ammattilaisille riittävä. Toistuva koulutus ja vertaistuki ovat tarpeellisia vahvuuslähtöinen ohjaus menetelmän käytön tukemiseksi.
Opinnäytetyö käsittelee Vahvuuslähtöisen ohjauksen etäkoulutusta ja sen vaikutuksia elintapaohjaajien ja liikuntaneuvojien osaamiseen Varsinais-Suomen hyvinvointialueella. Opinnäytetyö toteutettiin määrällisenä kyselynä ja laadullisena teemahaastatteluna. Kyselyt tehtiin Webropol-alustalla ja haastattelut Teamsin välityksellä. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, kuinka etäkoulutus vaikuttaa ammattilaisten kykyyn käyttää motivoivaan haastatteluun perustuvaa vahvuuslähtöinen ohjaus menetelmää asiakastyössä.
Tulokset osoittivat, että etäkoulutus lisäsi merkittävästi ammattilaisten osaamista vahvuuslähöisen ohjauksen käytössä. Koulutuksen jälkeen ammattilaiset kokivat pystyvänsä paremmin tukemaan asiakkaita elämäntapamuutoksissa ja käyttämään myönteistä vuorovaikutusta tehokkaammin asiakastilanteissa. Haastattelujen perusteella koulutus toimi hyvänä muistutuksena ja vahvistuksena jo olemassa oleville tiedoille ja taidoille. Tutkimus osoitti, että yksi kahden tunnin etäkoulutus ei ollut kaikille ammattilaisille riittävä. Toistuva koulutus ja vertaistuki ovat tarpeellisia vahvuuslähtöinen ohjaus menetelmän käytön tukemiseksi.