Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Miten tekoäly voi tukea kiinteistövälityksen markkinointiviestintää ja parantaa asiakaskokemusta?

Tyyskä, Emmi (2025)

 
Avaa tiedosto
Tyyska_Emmi.pdf (524.9Kt)
Lataukset: 


Tyyskä, Emmi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210878
Tiivistelmä
Tekoälyllä tarkoitetaan älykkäitä ratkaisuja, joita tietokonejärjestelmät tuottavat. Näillä toiminnoilla voidaan tarkoittaa muun muassa päättelyä, suunnittelua, ongelmanratkaisua ja oppimista. Tekoälyä hyödynnetään nykyaikana entistä enemmän ja sen avulla automatisoidaan toistuvia mekaanisia prosesseja. Tekoälyn avulla voidaan tuottaa merkittäviä säästöjä yrityksen liiketoiminnalle ja säästää resursseja merkittävästi.

Tässä opinnäytetyössä käsitellään tekoälyn mahdollisuuksia kiinteistövälitysalalla. Työ on toiminnallinen ja sen toimeksiantajana on Cre Premises. Tarkoituksena on kehittää yrityksen markkinointia ja viestintää, sekä edistää asiakaskokemusta tekoälyn avulla. Tiedonkeruumekanismeina toimivat havainnointi, haastattelu, sekä aiheeseen liittyvät kirjalliset lähteet.

Tavoitteena oli tehdä toimeksiantajalle selvitys siitä, miten se voisi mahdollistaa tekoälyn käytön osaksi arkeaan. Selvityksessä esitellään uusia näkökulmia, jolloin yritys voi itse pohtia mitkä ratkaisut sen toimintaa tukisivat parhaiten. Selvitykseen sisältyy eri tekoälyä hyödyntävien sovellusten tämänhetkisiä hintoja, niiden toimintoja sekä käyttömahdollisuuksia. Näiden perusteella voidaan ottaa käyttöön uusia toimintamalleja ja edistää liiketoimintaa uudella tasolla.

Lisäksi tarkastellaan myös tekoälyn integroimiseen liittyviä haasteita ja sitä, miten ne pystytään kohtaamaan. Haasteet liittyvät pääosin asiakaskokemukseen sekä yrityksen sisäisiin asioihin, kuten resursseihin ja koulutukseen. Yksi selvityksen merkittävimmistä haasteista liittyy tavoitteen saavuttamiseen. Yksi suurimmista toimeksiantajalta tulleista toiveista oli kohdepäivittäjän työn automatisointi. Sen toteuttamiseen vaaditaan ohjelmointiosaamista, joten tämä rajautui pois opinnäytetyöstä, vaikka automatisointi oli toimeksiantajan toiveena jo selvitystyön aikana.

Toimeksiantajan kannattaisi pilotoida tekoälyä. Esimerkiksi uudistunut chatbot-sovellus voidaan ottaa kokeiluun ja kerätä siitä konkreettista asiakaspalautetta sekä mitata asiakastyytyväisyyttä. Ammattikoodaajan avulla voitaisiin myös kehittää omia automaatioratkaisuja, joiden kautta saataisiin vähennettyä kohdepäivittäjän manuaalista työtä.

Kiinteistövälittäjät voivat hyödyntää tekoälyä monella eri osa-alueella arkipäiväisissä työtehtävissä. Järkevästi sovellettuna se voi tuoda suuria säästöjä liiketoimintaan. Käyttöönoton alkuvaiheessa resursseja kuluu väistämättä jonkin verran, mutta pitkäjänteisellä työllä voidaan kehittyä markkinoinnin ja asiakaskokemuksen saralla uudella tasolla. Tavoitteiden saavuttamiseksi työntekijöiltä vaaditaan jatkuvaa sitoutumista sekä avoimuutta uusien toimintatapojen käyttöönotossa.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste