Digitaalinen tuotepassi ja elektronisten laitteiden elinkaari
Jäntti, Julius (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210875
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210875
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään haastattelututkimuksen avulla kuluttajien mielipiteitä digitaalisesta tuotepassista. Digitaalinen tuotepassi on EU:n lanseeraama uusi keino hallita tuotetietoa. Digitaalinen passi on uudistus, joka on tulossa jokaisen myytävän tuotteen ympärille lähivuosina. Digitaalinen tuotepassi on osa EU:n siirtymistä kestävään kiertotalouteen. Tässä opinnäytetyössä digitaalista tuotepassia tarkastellaan pelkästään elektronisten tuotteiden näkökulmasta. Rajauksen ulkopuolelle jäävät kaikki muut tuotteet.
Opinnäytetyössä perehdytään yleisesti vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen sekä pohditaan kiertotalouden eri ominaisuuksia. Työssä vastataan kysymyksiin, millaista on vastuullinen liiketoiminta ja millainen on vastuullinen kuluttaja. Digitaalista passia ja sen toimintaa esitellään suunnitelmien ja pilottihankkeiden perusteella. Koska digitaalinen tuotepassi on vasta saapumassa, voidaan dataa löytää ainoastaan pilottihankkeista. Työssä esitellään eri tapoja toteuttaa passin eri vaiheita sekä vähentää mahdollisia riskejä.
Haastattelututkimus suoritettiin maaliskuussa 2025 ja tutkimukseen osallistui viisi eri henkilöä opinnäytetyön tekijän lähipiiristä. Haastattelututkimuksessa haluttiin saada tietää tavallisten kuluttajien mielipiteitä ja reaktioita tuotepassin saapumiseen. Tuloksista ilmeni, että haastateltavien mielipiteissä toistuivat tärkeänä passin helppokäyttöisyys ja hyödyllisyys. Kokonaisuudessaan digitaalinen tuotepassi koettiin positiivisena uudistuksena. Tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin työn loppuun tiivistetty versio siitä, millainen fiksu tuotepassi voisi olla. Fiksu tuotepassi koostuu useasta ominaisuudesta, joita ovat: helppokäyttöisyys, yhteensopivuus, yksinkertaisuus, hyödyllisyys ja luotettavuus.
Opinnäytetyössä perehdytään yleisesti vastuullisuuteen ja kestävään kehitykseen sekä pohditaan kiertotalouden eri ominaisuuksia. Työssä vastataan kysymyksiin, millaista on vastuullinen liiketoiminta ja millainen on vastuullinen kuluttaja. Digitaalista passia ja sen toimintaa esitellään suunnitelmien ja pilottihankkeiden perusteella. Koska digitaalinen tuotepassi on vasta saapumassa, voidaan dataa löytää ainoastaan pilottihankkeista. Työssä esitellään eri tapoja toteuttaa passin eri vaiheita sekä vähentää mahdollisia riskejä.
Haastattelututkimus suoritettiin maaliskuussa 2025 ja tutkimukseen osallistui viisi eri henkilöä opinnäytetyön tekijän lähipiiristä. Haastattelututkimuksessa haluttiin saada tietää tavallisten kuluttajien mielipiteitä ja reaktioita tuotepassin saapumiseen. Tuloksista ilmeni, että haastateltavien mielipiteissä toistuivat tärkeänä passin helppokäyttöisyys ja hyödyllisyys. Kokonaisuudessaan digitaalinen tuotepassi koettiin positiivisena uudistuksena. Tutkimuksen tulosten perusteella laadittiin työn loppuun tiivistetty versio siitä, millainen fiksu tuotepassi voisi olla. Fiksu tuotepassi koostuu useasta ominaisuudesta, joita ovat: helppokäyttöisyys, yhteensopivuus, yksinkertaisuus, hyödyllisyys ja luotettavuus.