Lisämyyntikalusteiden strateginen sijoittelu Alepassa – Ohjeistus myynnin optimointiin
Junttila, Minna (2025)
Junttila, Minna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210896
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210896
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on lisämyynti ja tarkoituksena on luoda myymälähenkilökunnalle sopiva ja selkeä ohjeistus lisämyyntikalusteiden sijoitteluun pienmyymäläympäristössä. Opinnäytetyö on produktityyppinen eli toiminnallinen työ. Se koostuu johdannosta, tietoperustasta, empiirisestä osasta, pohdinnasta sekä produktista.
Teoriaosuus käsittelee asiakaspolkua ja ostokäyttäytymistä. Esille tuodaan lisämyyntiin vaikuttavia tekijöitä, jotka voivat osaltaan hidastaa tai vauhdittaa lisämyyntiä. Ostoprosessi on monimutkainen ja vaiheikas tapahtuma, jota tietoperustassa käsitellään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lisämyyntikalusteiden strategista sijoittelua Alepa-ketjun pienmyymälässä. Työssä selvitettiin, missä kohtaa myymälää tuotteet myyvät parhaiten liikuteltavasta lisämyyntikalusteesta. Myyntijaksoja oli tutkimuksessa yhteensä 10, jotka olivat kolmen päivän pituisissa sykleissä. Myyntijaksojen tuotteistuksista on rajattu kylmäsäilytettävät ja ikärajavalvottavat tuotteet. Lisäksi tuotteiden ulkopuolelle jäivät myös välitysmyynti sekä vastuullisuussyistä energiajuomat. Myyntiaineistoa on analysoitu opinnäytetyön empiirisessä osassa hyödyntäen Microsoftin PowerBI:tä sekä Exceliä.
Myyntiaineistoanalyysia hyödyntäen laadittiin ohjeistus Alepa-ketjulle sekä aineistonkeruumyymälälle. Ohjeistus antaa mahdollisuuden yli 120 Alepalle tehdä matalalla kynnyksellä tutkimuslähtöistä selvitystä lisämyyntikalusteiden strategisesta sijoittelusta. Saadun myyntiaineiston perusteella on myös luotu tarkempi ja yksilöllinen ohjeistus aineistonkeruumyymälälle.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan koko opinnäytetyöprosessia. Opinnäytetyön tekijä arvioi produktin eli ohjeistuksen onnistumista sekä siihen liittyviä mahdollisia kehitysehdotuksia. Lopuksi tekijä arvioi omaa oppimista sekä opinnäytetyöprosessin onnistumista kokonaisuudessaan.
Teoriaosuus käsittelee asiakaspolkua ja ostokäyttäytymistä. Esille tuodaan lisämyyntiin vaikuttavia tekijöitä, jotka voivat osaltaan hidastaa tai vauhdittaa lisämyyntiä. Ostoprosessi on monimutkainen ja vaiheikas tapahtuma, jota tietoperustassa käsitellään.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia lisämyyntikalusteiden strategista sijoittelua Alepa-ketjun pienmyymälässä. Työssä selvitettiin, missä kohtaa myymälää tuotteet myyvät parhaiten liikuteltavasta lisämyyntikalusteesta. Myyntijaksoja oli tutkimuksessa yhteensä 10, jotka olivat kolmen päivän pituisissa sykleissä. Myyntijaksojen tuotteistuksista on rajattu kylmäsäilytettävät ja ikärajavalvottavat tuotteet. Lisäksi tuotteiden ulkopuolelle jäivät myös välitysmyynti sekä vastuullisuussyistä energiajuomat. Myyntiaineistoa on analysoitu opinnäytetyön empiirisessä osassa hyödyntäen Microsoftin PowerBI:tä sekä Exceliä.
Myyntiaineistoanalyysia hyödyntäen laadittiin ohjeistus Alepa-ketjulle sekä aineistonkeruumyymälälle. Ohjeistus antaa mahdollisuuden yli 120 Alepalle tehdä matalalla kynnyksellä tutkimuslähtöistä selvitystä lisämyyntikalusteiden strategisesta sijoittelusta. Saadun myyntiaineiston perusteella on myös luotu tarkempi ja yksilöllinen ohjeistus aineistonkeruumyymälälle.
Opinnäytetyön lopussa pohditaan koko opinnäytetyöprosessia. Opinnäytetyön tekijä arvioi produktin eli ohjeistuksen onnistumista sekä siihen liittyviä mahdollisia kehitysehdotuksia. Lopuksi tekijä arvioi omaa oppimista sekä opinnäytetyöprosessin onnistumista kokonaisuudessaan.