Suomalaisten pk-yritysten kansainvälistymismahdollisuudet YK:n hankintamarkkinoilla
Haggren, Olivia (2025)
Haggren, Olivia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210964
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210964
Tiivistelmä
Liiketoimintamahdollisuuksien etsiminen maan rajojen ulkopuolelta on monien kansainvälistymisestä kiinnostuneen ja yritystoiminnan laajentamiseen pyrkivän yrityksen tavoite. Monet tuntevat Yhdistyneet kansakunnat maailmanlaajuisena järjestönä, mutta YK tarjoaa paljon mahdollisuuksia myös kauppakumppanina. Työn tavoitteena oli selvittää, miten YK:n hankintamarkkina toimii, ja kuinka suomalaiset pk-yritykset voisivat hyödyntää YK:ta kauppakumppanina sekä kehittää liiketoimintaansa kansainvälisesti. Lisäksi työssä tarkastellaan suomalaisten pk-yrityksen vahvuuksia ja haasteita YK:n hankintamarkkinan näkökulmasta. Opinnäytetyö toteutettiin tammikuun ja toukokuun 2025 välisenä aikana.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kahteen erilliseen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa tarkastellaan pk-yritysten kansainvälistymisen pääpiirteitä, vientimalleja ja ulkomaankaupan riskejä. Toisessa pääluvussa käsitellään YK:n hankintamarkkinaa sen sääntöjen ja ohjeistusten pohjalta. Luvussa on otettu huomioon myös suomalaisten yritysten näkökulma muun muassa tukipalvelujen ja YK:n hankintaprosessin vaiheiden kannalta. Tietoperustan materiaali on kerätty YK:n virallisista aineistoista sekä kansainvälisyyteen ja pk-yrityksiin liittyvästä kirjallisuudesta.
Työssä käytettiin laadullista dokumenttianalyysia, jossa tarkasteltiin YK:n vuotuista hankintaportaalin dataa, raportteja ja tilastoja. Analyysissa havaittiin suomalaisten pk-yritysten vahvuuksia vastuullisuuden ja innovaatioiden kehittäjänä, mutta myös haasteita, rajallisten resurssien ja verkostojen vuoksi. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jäi myynnillisesti jälkeen muista Pohjoismaista. Kuitenkin parhaiten menestyneiden suomalaisyritysten keskuudessa oli havaittavissa kilpailuetua YK:n ja sen alaorganisaatioiden tarpeisiin soveltuvissa tuotteissa tai palveluissa sekä vahvassa vastuullisuusnäkökulmassa.
Opinnäytetyön tietoperusta on jaettu kahteen erilliseen päälukuun. Ensimmäisessä pääluvussa tarkastellaan pk-yritysten kansainvälistymisen pääpiirteitä, vientimalleja ja ulkomaankaupan riskejä. Toisessa pääluvussa käsitellään YK:n hankintamarkkinaa sen sääntöjen ja ohjeistusten pohjalta. Luvussa on otettu huomioon myös suomalaisten yritysten näkökulma muun muassa tukipalvelujen ja YK:n hankintaprosessin vaiheiden kannalta. Tietoperustan materiaali on kerätty YK:n virallisista aineistoista sekä kansainvälisyyteen ja pk-yrityksiin liittyvästä kirjallisuudesta.
Työssä käytettiin laadullista dokumenttianalyysia, jossa tarkasteltiin YK:n vuotuista hankintaportaalin dataa, raportteja ja tilastoja. Analyysissa havaittiin suomalaisten pk-yritysten vahvuuksia vastuullisuuden ja innovaatioiden kehittäjänä, mutta myös haasteita, rajallisten resurssien ja verkostojen vuoksi. Pohjoismaisessa vertailussa Suomi jäi myynnillisesti jälkeen muista Pohjoismaista. Kuitenkin parhaiten menestyneiden suomalaisyritysten keskuudessa oli havaittavissa kilpailuetua YK:n ja sen alaorganisaatioiden tarpeisiin soveltuvissa tuotteissa tai palveluissa sekä vahvassa vastuullisuusnäkökulmassa.