Esityksellisten elämysten markkinointiviestintä – Kehittämistyö Teatteri Soittorasiassa
Järvi, Riikka (2025)
Järvi, Riikka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051310976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051310976
Tiivistelmä
Työssä tarkastellaan markkinointiviestinnän suunnittelua teatterin esitykselliselle elämykselle ja arvioidaan suunnitelman vaikuttavuutta kohderyhmän tavoittamisessa. Suunnittelun perustana käytetään asiakasprofiileja ja teoreettisia malleja, kuten RACE-mallia, joiden avulla valitaan sopivimmat kanavat ja toimenpiteet asiakaspolun eri vaiheisiin. Laskeutumissivun ja YouTube-kanavan hyödyntäminen nähtiin tehokkaana keinona lisätä näkyvyyttä ja tukea asiakkaan tiedonhakua.
Sisällön oikea-aikainen jakaminen sosiaalisen median kanavissa koettiin keskeisenä osana ennakkomyynnin edistämistä, ja analytiikkatyökalujen avulla pystyttiin seuraamaan viestinnän vaikuttavuutta. Visuaalisia elementtejä hyödynnettiin kokeiluluonteisesti tekoälyn avulla, ja havaittiin, että niitä voisi jatkossa käyttää tukemaan kampanjan elämyksellisyyttä.
Kilpailija-analyysin perusteella korostui Teatteri Soittorasian vahvuus paikallisena toimijana, ja havaittiin, että alueelliseen kilpailutilanteeseen tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Lisäksi palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämistä suositellaan asiakasymmärryksen syventämiseksi ja viestinnän kohdentamisen kehittämiseksi.
Työ osoittaa, että asiakaslähtöinen suunnittelu, digitaalisten työkalujen käyttö ja kampanjan jatkuva seuranta muodostavat perustan tehokkaalle tapahtumamarkkinoinnille.
Sisällön oikea-aikainen jakaminen sosiaalisen median kanavissa koettiin keskeisenä osana ennakkomyynnin edistämistä, ja analytiikkatyökalujen avulla pystyttiin seuraamaan viestinnän vaikuttavuutta. Visuaalisia elementtejä hyödynnettiin kokeiluluonteisesti tekoälyn avulla, ja havaittiin, että niitä voisi jatkossa käyttää tukemaan kampanjan elämyksellisyyttä.
Kilpailija-analyysin perusteella korostui Teatteri Soittorasian vahvuus paikallisena toimijana, ja havaittiin, että alueelliseen kilpailutilanteeseen tulisi jatkossa kiinnittää enemmän huomiota. Lisäksi palvelumuotoilun menetelmien hyödyntämistä suositellaan asiakasymmärryksen syventämiseksi ja viestinnän kohdentamisen kehittämiseksi.
Työ osoittaa, että asiakaslähtöinen suunnittelu, digitaalisten työkalujen käyttö ja kampanjan jatkuva seuranta muodostavat perustan tehokkaalle tapahtumamarkkinoinnille.