ADHD-piirteisen lapsen kehityksen ja oppimisen tukeminen varhaiskasvatuksessa : ”Kohti sujuvampaa arkea : ADHD-piirteisten lasten tukeminen varhaiskasvatuksessa” – opas varhaiskasvattajille
Huumo, Julia; Kauppila, Maiju (2025)
Huumo, Julia
Kauppila, Maiju
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051210911
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin, miten ADHD-piirteet näyttäytyvät varhaiskasvatuksessa sekä miten ADHD-piirteisen lapsen oppimista ja kehitystä voidaan tukea. Lisäksi tarkasteltiin käytössä olevia tukikeinoja sekä mahdollisuutta kehittää niitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoisuutta ADHD:n piirteiden esiintyvyydestä varhaiskasvatusikäisillä lapsilla sekä parantaa ADHD-piirteisten lasten oppimisen ja kehityksen tukemista varhaiskasvatuksessa. Opinnäytetyöllä haluttiin lisäksi tuoda esille ADHD-piirteisten lasten vahvuuksia. Teoriaosuudessa käsiteltiin varhaiskasvatusta yleisesti, ADHD-piirteiden näyttäytymistä varhaiskasvatuksessa ja erilaisia tukikeinoja.
Tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta, joka toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksessa suoritettiin kaksi ryhmähaastattelua, joissa haastateltiin yhteensä kymmentä kasvattajaa. Haastatteluista tulleet vastaukset teemoiteltiin kysymyskohtaisesti. Tässä kehittämistyössä luotiin opas tukemaan kasvattajien työtä. Opas sisältää konkreettisia keinoja arjessa esiintyviin tilanteisiin ja lyhyen tieto-osuuden ADHD:stä. Opasta arvioitiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin varhaiskasvattajille.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ADHD-piirteitä esiintyi varhaiskasvatuksessa ja se näyttäytyi kokonaisvaltaisesti ja tukikeinoja oli paljon käytössä. Yleisimpiä piirteitä, joita varhaiskasvatuksessa havaittiin, olivat yliaktiivisuus, impulsiivisuus ja toiminnanohjauksen haasteet. Piirteissä esiintyi vaihtelua myös tyttöjen ja poikien välillä. Vastauksista nousi esiin myös, että tukikeinoja voisi olla silti enemmän, koska tukikeinojen toimivuus oli lapsikohtaista ja saattoi vaihdella samalla lapsella myös eri aikakausina. Varhaiskasvatuksessa koettiin tarvittavan myös enemmän tietoa ADHD-piirteistä ja apua piirteiden tunnistamisessa.
Tässä työssä käytettiin laadullista tutkimusotetta, joka toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimuksessa suoritettiin kaksi ryhmähaastattelua, joissa haastateltiin yhteensä kymmentä kasvattajaa. Haastatteluista tulleet vastaukset teemoiteltiin kysymyskohtaisesti. Tässä kehittämistyössä luotiin opas tukemaan kasvattajien työtä. Opas sisältää konkreettisia keinoja arjessa esiintyviin tilanteisiin ja lyhyen tieto-osuuden ADHD:stä. Opasta arvioitiin Webropol-kyselyllä, joka lähetettiin varhaiskasvattajille.
Tutkimustuloksista ilmeni, että ADHD-piirteitä esiintyi varhaiskasvatuksessa ja se näyttäytyi kokonaisvaltaisesti ja tukikeinoja oli paljon käytössä. Yleisimpiä piirteitä, joita varhaiskasvatuksessa havaittiin, olivat yliaktiivisuus, impulsiivisuus ja toiminnanohjauksen haasteet. Piirteissä esiintyi vaihtelua myös tyttöjen ja poikien välillä. Vastauksista nousi esiin myös, että tukikeinoja voisi olla silti enemmän, koska tukikeinojen toimivuus oli lapsikohtaista ja saattoi vaihdella samalla lapsella myös eri aikakausina. Varhaiskasvatuksessa koettiin tarvittavan myös enemmän tietoa ADHD-piirteistä ja apua piirteiden tunnistamisessa.