Asiakaspalaute osana omavalvontasuunnitelmaa : asiakaspalautemenetelmän kehittäminen
Pieniniemi, Suvi (2025)
Pieniniemi, Suvi
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051310996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051310996
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaajana toimii Oulunseudun Nuorisoasuntoyhdistys ry. Yhdistys tarjoaa erilaisia palveluja, kuten asumisneuvontaa, ohjausta, kuntouttavaa työtoimintaa sekä tuettua asumista 18–29-vuotiaille nuorille aikuisille. Yhdistyksen toiminta-ajatuksena on toimia voittoa tavoittelematta nuorten edunvalvojana asumiseen liittyvissä asioissa sekä ehkäistä asunnottomuutta. Oulunseudun Nuorisoasuntoyhdistyksen tuetun asumisen asiakkaat ovat päihde- ja mielenterveyskuntoutujia sekä aktiivisesti päihteitä käyttäviä nuoria.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää yhdistyksen tuettuun asumiseen palautteenkeruumenetelmä, jolla yhdistys saisi kerättyä säännöllistä asiakaspalautetta. Tarkoituksena oli luoda palautteenkeruumenetelmä osaksi yhdistyksen tuetun asumisen omavalvontasuunnitelmaa. Palautteen avulla yhdistys voi kartoittaa omavalvontasuunnitelmassa esitettyjen asioiden toteutumista sekä kehittää toimintaa vastaamaan vielä entistä paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Tavoitteena oli myös lisätä asiakaslähtöisyyttä ja sitä, että asiakkaat tulevat kuulluksi.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsittelin yleisiä sosiaalialan omavalvontaan liittyviä asioita kuten omavalvontasuunnitelmaa sekä uutta lakia sosiaali- ja terveydenalan valvonnasta. Teoriapohja koostuu myös päihde- ja mielenterveysongelmista Suomessa sekä niiden hoidosta ja tuetun asumisen sekä sosiaalisen kuntoutuksen käsitteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka tuotoksena syntyi Webropol-ohjelmistolla luotu asiakaskysely. Opinnäytetyössä kehittämistyön prosessi on kuvattu konstruktivistisen mallin avulla.
Kyselyyn vastanneilta asiakkailta kerättiin palautetta kyselystä, jonka mukaan kyselyssä tavoitellut asiat eli sopiva pituus, helppo ymmärrettävyys ja selkeys pääasiassa toteutuivat. Työelämäedustajalta ja ohjaajilta saadun palautteen mukaan kysely oli onnistunut, ja se oli nopea ja helppo täyttää.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella ja kehittää yhdistyksen tuettuun asumiseen palautteenkeruumenetelmä, jolla yhdistys saisi kerättyä säännöllistä asiakaspalautetta. Tarkoituksena oli luoda palautteenkeruumenetelmä osaksi yhdistyksen tuetun asumisen omavalvontasuunnitelmaa. Palautteen avulla yhdistys voi kartoittaa omavalvontasuunnitelmassa esitettyjen asioiden toteutumista sekä kehittää toimintaa vastaamaan vielä entistä paremmin asiakkaiden tarpeita ja toiveita. Tavoitteena oli myös lisätä asiakaslähtöisyyttä ja sitä, että asiakkaat tulevat kuulluksi.
Opinnäytetyön teoriapohjassa käsittelin yleisiä sosiaalialan omavalvontaan liittyviä asioita kuten omavalvontasuunnitelmaa sekä uutta lakia sosiaali- ja terveydenalan valvonnasta. Teoriapohja koostuu myös päihde- ja mielenterveysongelmista Suomessa sekä niiden hoidosta ja tuetun asumisen sekä sosiaalisen kuntoutuksen käsitteistä.
Opinnäytetyö toteutettiin tutkimuksellisena kehittämistyönä, jonka tuotoksena syntyi Webropol-ohjelmistolla luotu asiakaskysely. Opinnäytetyössä kehittämistyön prosessi on kuvattu konstruktivistisen mallin avulla.
Kyselyyn vastanneilta asiakkailta kerättiin palautetta kyselystä, jonka mukaan kyselyssä tavoitellut asiat eli sopiva pituus, helppo ymmärrettävyys ja selkeys pääasiassa toteutuivat. Työelämäedustajalta ja ohjaajilta saadun palautteen mukaan kysely oli onnistunut, ja se oli nopea ja helppo täyttää.