Maanalaisen kunnallistekniikan sijoittelu tiiviissä kaupunkiympäristössä : sijoittelun tiivistämismahdollisuudet
Aaltola, Tuukka (2025)
Aaltola, Tuukka
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311134
Tiivistelmä
Tiivistyvä kaupunkiympäristö ja monipuolistuva katutila aiheuttavat haasteita tärkeiden toimintojen, kuten kunnallisteknisten verkostojen, sijoittelulle. Näitä kunnallisteknisiä verkostoja ovat esimerkiksi vesihuolto-, energiahuolto- ja tietoliikenneverkostot sekä kaukojäähdytys- ja jätteenkeräysjärjestelmät. Kunnallisteknisille järjestelmille on määritetty sijoitteluperiaatteita sekä mitoituskäytäntöjä, mutta ahtaassa tilassa niiden noudattaminen ei ole aina mahdollista. Tulevaisuuden kehitys lisää painetta verkostojen sijoittelun tiivistämiselle.
Opinnäytetyössä tutustutaan keskeisimpiin kunnallisteknisiin järjestelmiin ja niiden nykyisiin sijoitteluperiaatteisiin sekä selvitetään sijoittelun tiivistämismahdollisuuksia. Kunnallisteknisiin verkostoihin ja nykyisiin sijoitteluperiaatteisiin tutustuttiin alan kirjallisuuden sekä nykyisten mitoitusohjeiden kautta. Sijoittelun tiivistämismahdollisuuksia selvitettiin haastattelututkimuksen avulla. Haastatteluihin osallistui katurakentamisen tilaaja- ja suunnittelupuolen edustajia sekä verkostojen omistajia. Työ toteutettiin Helsingin kaupungin toimeksiannosta.
Haastatteluiden perusteella kunnallistekniikan sijoittelua voidaan tiivistää minimietäisyyksiä pienentämällä, materiaali- ja rakenneratkaisuilla sekä rakentamisen yhteistyön koordinoinnilla. Sijoittelun tiivistämisellä saattaa kuitenkin olla tapauskohtaisesti enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia koko infraverkosto huomioon ottaen. Tiivistäminen aiheuttaa haasteita erityisesti kunnossapidon toteuttamiselle. Näin ollen sijoittelua mitoitusohjeista poikkeavalla tavalla tulee toteuttaa vain tapauskohtaisesti. Verkostojen tiiviimmällä sijoittelulla on tapauskohtaisesti saavutettavissa hyötyjä, kuten tehokkaampaa maankäyttöä, alhaisempia rakentamiskustannuksia sekä katuvihreän lisäämismahdollisuuksia. Kunnallisteknisten verkostojen määrän lisääntyessä tulee tulevaisuudessa edellyttää verkkorakentajilta ratkaisuja sijoittelun tiivistämiselle. Lisäksi yhteistyötä erityisesti katu- ja talorakentajien välillä tulee lisätä.
Opinnäytetyössä tutustutaan keskeisimpiin kunnallisteknisiin järjestelmiin ja niiden nykyisiin sijoitteluperiaatteisiin sekä selvitetään sijoittelun tiivistämismahdollisuuksia. Kunnallisteknisiin verkostoihin ja nykyisiin sijoitteluperiaatteisiin tutustuttiin alan kirjallisuuden sekä nykyisten mitoitusohjeiden kautta. Sijoittelun tiivistämismahdollisuuksia selvitettiin haastattelututkimuksen avulla. Haastatteluihin osallistui katurakentamisen tilaaja- ja suunnittelupuolen edustajia sekä verkostojen omistajia. Työ toteutettiin Helsingin kaupungin toimeksiannosta.
Haastatteluiden perusteella kunnallistekniikan sijoittelua voidaan tiivistää minimietäisyyksiä pienentämällä, materiaali- ja rakenneratkaisuilla sekä rakentamisen yhteistyön koordinoinnilla. Sijoittelun tiivistämisellä saattaa kuitenkin olla tapauskohtaisesti enemmän negatiivisia kuin positiivisia vaikutuksia koko infraverkosto huomioon ottaen. Tiivistäminen aiheuttaa haasteita erityisesti kunnossapidon toteuttamiselle. Näin ollen sijoittelua mitoitusohjeista poikkeavalla tavalla tulee toteuttaa vain tapauskohtaisesti. Verkostojen tiiviimmällä sijoittelulla on tapauskohtaisesti saavutettavissa hyötyjä, kuten tehokkaampaa maankäyttöä, alhaisempia rakentamiskustannuksia sekä katuvihreän lisäämismahdollisuuksia. Kunnallisteknisten verkostojen määrän lisääntyessä tulee tulevaisuudessa edellyttää verkkorakentajilta ratkaisuja sijoittelun tiivistämiselle. Lisäksi yhteistyötä erityisesti katu- ja talorakentajien välillä tulee lisätä.