Asiakasväkivalta ja sen jälkikäsittely yksityisessä lastensuojeluyksikössä
Kallio, Hannu (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311156
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311156
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitettiin työntekijöiden kokemaa asiakasväkivaltaa ja sitä, miten tilanteiden jälkikäsittely on toteutunut tutkimuksen kohteena olevassa yksityisessä lastensuojelun sijaishuoltoa tarjoavassa yksikössä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin työntekijöiden mielipiteitä lisäkoulutuksen tarpeesta. Tavoitteena oli saada tietoa työyksikön tämänhetkisestä tilanteesta ja annettujen vastausten perusteella löytää kehityskohteita esimerkiksi asiakasväkivaltatilanteiden jälkikäsittelyn suhteen. Tutkimusaineisto kerättiin sähköisellä lomakkeella, johon vastasi 19 henkilöä. Tutkimuksen vastausprosentti oli 36,5. Aineisto analysoitiin induktiivisella sisällönanalyysillä.
Tuloksista selvisi asiakasväkivallan olevan hyvin yleistä. Kaikki vastaajat olivat kokeneet sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa. Vastaajista yli puolet oli kokenut lisäksi seksuaalista ahdistelua ja väkivaltaa. Henkisistä seurauksista vastaajat mainitsivat esimerkiksi univaikeudet, ahdistuksen, lisääntyneen jännityksen ja pelon sekä haasteet palautumisessa. Fyysisistä seurauksista lueteltiin muun muassa mustelmat, haavat, puremajäljet, aivotärähdys, irronneet hiukset sekä leikkaushoitoa vaatineet vammat. Materiaalisia vahinkoja olivat repeytyneet vaatteet ja hajonneet silmälasit.
Tulosten perusteella jälkikäsittelyä käydään pääasiassa epävirallisesti kollegoiden kesken, mutta myös keskustelut esihenkilön kanssa ja työnohjaus olivat paljon hyödynnettyjä keinoja. Tutkimuksessa selvisi, että jälkikäsittelylle kaivataan lisää aikaa ja sen toivotaan toteutuvan mahdollisimman nopeasti. Koulutustarpeesta nousi esiin MAPA-koulutus, jonka toivottiin olevan säännöllistä.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja henkilöstön koulutuksen suunnittelussa. Jatkotutkimusaiheeksi nousi teema- tai ryhmähaastattelut, jotka mahdollistaisivat syvemmän ymmärryksen aiheesta yksilötasolla.
Tuloksista selvisi asiakasväkivallan olevan hyvin yleistä. Kaikki vastaajat olivat kokeneet sekä henkistä että fyysistä väkivaltaa. Vastaajista yli puolet oli kokenut lisäksi seksuaalista ahdistelua ja väkivaltaa. Henkisistä seurauksista vastaajat mainitsivat esimerkiksi univaikeudet, ahdistuksen, lisääntyneen jännityksen ja pelon sekä haasteet palautumisessa. Fyysisistä seurauksista lueteltiin muun muassa mustelmat, haavat, puremajäljet, aivotärähdys, irronneet hiukset sekä leikkaushoitoa vaatineet vammat. Materiaalisia vahinkoja olivat repeytyneet vaatteet ja hajonneet silmälasit.
Tulosten perusteella jälkikäsittelyä käydään pääasiassa epävirallisesti kollegoiden kesken, mutta myös keskustelut esihenkilön kanssa ja työnohjaus olivat paljon hyödynnettyjä keinoja. Tutkimuksessa selvisi, että jälkikäsittelylle kaivataan lisää aikaa ja sen toivotaan toteutuvan mahdollisimman nopeasti. Koulutustarpeesta nousi esiin MAPA-koulutus, jonka toivottiin olevan säännöllistä.
Tutkimuksen tuloksia on mahdollista hyödyntää toiminnan kehittämisessä ja henkilöstön koulutuksen suunnittelussa. Jatkotutkimusaiheeksi nousi teema- tai ryhmähaastattelut, jotka mahdollistaisivat syvemmän ymmärryksen aiheesta yksilötasolla.