Hur färgpsykologi stärker secondhandvarumärket Revive Ateljé
Lindholm, Julia (2025)
Lindholm, Julia
2025
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311458
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311458
Tiivistelmä
Detta lärdomsprov är en del av en slutproduktion. Slutproduktionen syftar till att skapa en visuell identitet för secondhandvarumärket ReVive Ateljé. Varumärket Revive Ateljé växte fram i kursen Entreprenörskap inom den kreativa branschen (2024–2025). Detta lärdomsprov undersöker hur färger kan användas för att förstärka hållbarhetsbudskapet för secondhand-varumärket. Syftet är att skapa en färgpalett för varumärket som stöder varumärkets kärnvärde: hållbarhet. Arbetets frågeställning är “Hur kan färger förstärka hållbarhetsbudskapet för ett secondhandvarumärke?”. Arbetet baseras på litteraturstudier inom färgteori, färgpsykologi och varumärkesidentitet, med böcker och branschrelaterade artiklar som källor. Källor som tas upp genom stora delar av arbetet är till exempel Birren (2016) och Hibiti (2022). Genom teoretisk analys identifieras färger och färgkombinationer som signalerar hållbarhet, miljömedvetenhet och långsiktighet. Resultatet visar att jordnära färgtoner och naturliga färgpaletter kan förstärka intrycket av hållbarhet och trovärdighet. Arbetet är begränsat till en teoretisk tillämpning. Slut-produkten, där färgpaletten implementeras, är en konkret tillämpning av lärdomsprovets resultat och visar hur färgteori och färgpsykologi kan praktiskt användas i utvecklingen av en var-umärkesidentitet.