Matkaesitteen suunnittelu ja toteutus matkatoimisto Aarrematkat Oy:lle
Sirén, Jenny (2025)
Sirén, Jenny
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on 
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311464
Tiivistelmä
Matkailualalla kilpailu asiakkaiden huomioista on kiristynyt, ja monikanavainen markkinointi on noussut entistä tärkeämpään rooliin. Tässä toiminnallisessa opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin Matkatoimisto Aarrematkat Oy:lle painettu matkaesite, joka kokosi yhteen syksyn 2024 ja kevään 2025 matkatarjonnan. Tavoitteena oli luoda kohderyhmää palveleva, visuaalisesti laadukas ja markkinointia tehostava esite.
Tietoperustassa tarkasteltiin matkailumarkkinoinnin nykytrendejä, painetun ja digitaalisen viestinnän yhdistämistä, tarinallista ja visuaalista viestintää sekä asiakaspolkua matkailupalveluissa Toiminnallisessa osuudessa esite suunniteltiin kohderyhmälähtöisesti hyödyntäen muun muassa inbound-markkinointia ja RACE-mallia. Suunnitteluprosessi eteni vaiheittain sisällöntuotannosta visuaaliseen toteutukseen, jakeluun ja tulosten arviointiin.
Matkaesitteen avulla saatiin lisättyä varausten määrää noin 36 prosentilla, ja asiakaspalautteen perusteella esite koettiin laadukkaaksi ja selkeäksi. Lisäksi esite avasi uusia verkostoitumismahdollisuuksia B2B-sektorilla. Työ osoittaa, että painetulla markkinointimateriaalilla on edelleen tärkeä rooli erityisesti kulttuurimatkailun kohderyhmissä, ja se voi tehokkaasti tukea asiakashankintaa ja brändin rakentamista.
Tietoperustassa tarkasteltiin matkailumarkkinoinnin nykytrendejä, painetun ja digitaalisen viestinnän yhdistämistä, tarinallista ja visuaalista viestintää sekä asiakaspolkua matkailupalveluissa Toiminnallisessa osuudessa esite suunniteltiin kohderyhmälähtöisesti hyödyntäen muun muassa inbound-markkinointia ja RACE-mallia. Suunnitteluprosessi eteni vaiheittain sisällöntuotannosta visuaaliseen toteutukseen, jakeluun ja tulosten arviointiin.
Matkaesitteen avulla saatiin lisättyä varausten määrää noin 36 prosentilla, ja asiakaspalautteen perusteella esite koettiin laadukkaaksi ja selkeäksi. Lisäksi esite avasi uusia verkostoitumismahdollisuuksia B2B-sektorilla. Työ osoittaa, että painetulla markkinointimateriaalilla on edelleen tärkeä rooli erityisesti kulttuurimatkailun kohderyhmissä, ja se voi tehokkaasti tukea asiakashankintaa ja brändin rakentamista.
