Assessment of maritime internet technologies in the northern Baltic Sea
Vesala, Marko (2025)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311449
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2025051311449
Tiivistelmä
The objective of this thesis was to assess the availability and performance of
modern internet connectivity technologies for ships operating in the northern
Baltic Sea. The study aimed to identify and compare existing solutions in terms of
speed, latency, coverage, and affordability, with a focus on services intended for
everyday use by seafarers rather than critical ship systems.
Qualitative research methods were used, with document analysis as the primary
data collection technique. Data was gathered from service providers, shipping
companies, industry publications, and relevant organizations. Comparative
analysis was employed to evaluate the technical and practical characteristics of
each solution against the typical demands of modern internet use.
The study shows that LEO satellite systems, particularly Starlink and OneWeb,
are emerging as the most promising connectivity options in the region. GEO
satellites still hold value for non-interactive applications but are increasingly
limited by high latency and cost. Microwave links perform well on fixed coastal
routes, while LTE remains a practical fallback near shore. Hybrid systems,
combining multiple technologies, are also becoming more relevant for vessels
with varied operational requirements.
These findings provide insights for seafarers and maritime businesses to make
informed decisions regarding connectivity options and highlight the growing
importance of flexible, cost-effective solutions tailored to different vessel types
and routes. Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli arvioida nykyaikaisten internetyhteysteknologioiden saatavuutta ja suorituskykyä Pohjois-Itämerellä liikennöiville
aluksille tarjottavina ratkaisuina. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan ja
vertailemaan olemassa olevia ratkaisuja nopeuden, viiveen, peittoalueen ja
kustannustehokkuuden näkökulmista. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti
merenkulkijoiden arkipäiväiseen käyttöön tarkoitetut yhteydet, ei kriittiset aluksen
järjestelmät.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja ensisijaisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Aineistoa kerättiin palveluntarjoajilta, varustamoilta, alan julkaisuista ja asiaankuuluvilta organisaatioilta.
Vertailuanalyysin avulla arvioitiin kunkin ratkaisun teknisiä ja käytännön
ominaisuuksia suhteessa nykyaikaisen internetin tavanomaisiin käyttötarpeisiin.
Tutkimuksen perusteella LEO-satelliittijärjestelmät, erityisesti Starlink ja OneWeb,
ovat nousemassa alueen lupaavimmiksi yhteysratkaisuiksi. GEO-satelliitit
soveltuvat edelleen ei-interaktiivisiin käyttötarkoituksiin, mutta niiden käyttöä
rajoittavat yhä useammin korkea viive ja kustannukset. Mikroaaltolinkit toimivat
hyvin kiinteillä rannikkoreiteillä ja LTE säilyy käytännöllisenä vaihtoehtona lähellä
rannikkoa. Hybridijärjestelmien, joissa yhdistetään useita teknologioita, merkitys
kasvaa aluksilla, joilla on vaihtelevia operatiivisia tarpeita.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa merenkulkijoille ja merenkulun
toimijoille yhteysvaihtoehtojen arviointiin ja korostavat joustavien kustannustehokkaiden ratkaisujen kasvavaa merkitystä eri alustyyppien ja reittien tarpeisiin.
modern internet connectivity technologies for ships operating in the northern
Baltic Sea. The study aimed to identify and compare existing solutions in terms of
speed, latency, coverage, and affordability, with a focus on services intended for
everyday use by seafarers rather than critical ship systems.
Qualitative research methods were used, with document analysis as the primary
data collection technique. Data was gathered from service providers, shipping
companies, industry publications, and relevant organizations. Comparative
analysis was employed to evaluate the technical and practical characteristics of
each solution against the typical demands of modern internet use.
The study shows that LEO satellite systems, particularly Starlink and OneWeb,
are emerging as the most promising connectivity options in the region. GEO
satellites still hold value for non-interactive applications but are increasingly
limited by high latency and cost. Microwave links perform well on fixed coastal
routes, while LTE remains a practical fallback near shore. Hybrid systems,
combining multiple technologies, are also becoming more relevant for vessels
with varied operational requirements.
These findings provide insights for seafarers and maritime businesses to make
informed decisions regarding connectivity options and highlight the growing
importance of flexible, cost-effective solutions tailored to different vessel types
and routes.
aluksille tarjottavina ratkaisuina. Tutkimuksessa pyrittiin tunnistamaan ja
vertailemaan olemassa olevia ratkaisuja nopeuden, viiveen, peittoalueen ja
kustannustehokkuuden näkökulmista. Tarkastelun kohteena olivat erityisesti
merenkulkijoiden arkipäiväiseen käyttöön tarkoitetut yhteydet, ei kriittiset aluksen
järjestelmät.
Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja ensisijaisena aineistonkeruumenetelmänä käytettiin dokumenttianalyysiä. Aineistoa kerättiin palveluntarjoajilta, varustamoilta, alan julkaisuista ja asiaankuuluvilta organisaatioilta.
Vertailuanalyysin avulla arvioitiin kunkin ratkaisun teknisiä ja käytännön
ominaisuuksia suhteessa nykyaikaisen internetin tavanomaisiin käyttötarpeisiin.
Tutkimuksen perusteella LEO-satelliittijärjestelmät, erityisesti Starlink ja OneWeb,
ovat nousemassa alueen lupaavimmiksi yhteysratkaisuiksi. GEO-satelliitit
soveltuvat edelleen ei-interaktiivisiin käyttötarkoituksiin, mutta niiden käyttöä
rajoittavat yhä useammin korkea viive ja kustannukset. Mikroaaltolinkit toimivat
hyvin kiinteillä rannikkoreiteillä ja LTE säilyy käytännöllisenä vaihtoehtona lähellä
rannikkoa. Hybridijärjestelmien, joissa yhdistetään useita teknologioita, merkitys
kasvaa aluksilla, joilla on vaihtelevia operatiivisia tarpeita.
Tutkimuksen tulokset tarjoavat hyödyllistä tietoa merenkulkijoille ja merenkulun
toimijoille yhteysvaihtoehtojen arviointiin ja korostavat joustavien kustannustehokkaiden ratkaisujen kasvavaa merkitystä eri alustyyppien ja reittien tarpeisiin.